Michael Chabon

Toon alleen recensies op Leestafel van Michael Chabon in de categorie:
Michael Chabon op internet:

Zomerland Zomerland

Michael Chabon heeft al zijn fantasie losgelaten in dit boek!

Er is een boom, de boom van het leven, die gesplitst is in vier takken. Die vier hoofdtakken vormen met al hun zijtakken kleinere takjes, twijgjes en bladeren vier werelden. Een van die werelden is lang geleden al vergaan. De andere drie werelden zijn de zomerlanden, de winterlanden en de middellanden. En in een uithoek van de middellanden, het land van de mensen, ligt een stukje land, dat een vlechtstuk is. Als de takken door de wind steeds maar tegen elkaar schuren ontstaat er een wondplek, en dan groeien de takken aan elkaar.

Er zijn meer vlechtplekken, waar de  werelden met elkaar verbonden zijn, maar wij gaan kennis maken met Ethan Feld die bij dat ene stukje land woont. Hij woont daar samen met zijn vader, die zich bezig houdt met aerodynamica.
Ze gaan ieder hun eigen gang, vader bezig met allerlei uitvindingen  en dan vooral met een luchtschip; Ethan op school. Maar op zaterdag is er de honkbalcompetitie. Dat is het vader-zoonmoment. Ethan vindt het dan ook vreselijk moeilijk om nu eindelijk eens te zeggen tegen zijn vader dat hij een hekel heeft aan honkbal en wil stoppen. Maar nu moet het maar eens gebeuren, hij bakt er immers niets van, ze verliezen alle wedstrijden en dat komt door hem. Maar zijn vader wil er niets van horen en Jennifer T., een meisje uit het team, al zeker niet.

Jennifer T. en haar vreemde oom en tantes hebben een Indiaanse afkomst. Op de dag dat Ethan aankondigt wat voor een hekel hij heeft aan die sport ziet hij vreemde dingen. Een soort vos, maar het is geen vos, springt voor hun auto. En bij het honkbalveld hangt een vreemde oude man met een paardenstaart rond. Hij stelt zich voor als Chiron Brown, Jennifer T. is meteen enthousiast: hij blijkt een beroemdheid in de honkbalwereld. Hij is
een scout, en niet alleen voor honkbal. Na de wedstrijd, de volgende dag, zit de vos bij Ethan. Hij stelt zich voor als Scheerbuik, en vertelt Ethan over de boom en de andere werelden. En dat die bedreigd wordt door  ene Coyote, die van plan is de boom te vernietigen.

Ethan ontmoet op Zomerland, de vlechtplek, het Kleine Volkje, de ferieken, met hun hoofdman Tormentil. Ze zijn bewoners van de zomerlanden. Coyote is al druk bezig hun wereld te vernietigen.  Er is voorspeld dat een Feld hun wereld zou kunnen redden, maar dat die Feld een jongen van elf is, dat valt vies tegen. Ethan denkt dan ook dat ze zijn vader moeten hebben, maar er gebeurt iets waardoor duidelijk is dat Ethan de Voorspelde is. Later zal Ethans vader gerekruteerd worden door Coyote.
Maar dan zijn Ethan, Jennifer T en Thor, ook een jongen met vreemde eigenschappen, al onderweg in de luchtmobiel van Ethans vader. Ze moeten de wereld redden, ze moeten voorkomen dat Coyote zijn gif kan strooien in de bron waaruit de takken groeien.

Of hen dat zal lukken vertel ik natuurlijk niet, maar dat het een avontuurlijke reis wordt, dat is zeker. Er is een zonnebril waardoor Ethan ziet wat de vijand ziet; er is een stuk wondhout, een tak van de levensboom, met wonderlijke krachten; er zijn wezens zoals we ze kennen uit sprookjes, of legendes; mythische figuren, uitgestorven dieren, verschijnselen zoals je die kunt kennen uit Tolkiens werelden, of zelfs Harry Potter.
Al die fantasieën worden overeind gehouden door de mensenkinderen, en door de rode draad die onontbeerlijk is in dit verhaal: het honkbal. Ik kan wel zeggen dat honkbal een van de hoofdrollen speelt, en zelfs wie niets om die sport geeft, vindt de beschrijvingen van de wedstrijden erg boeiend. Het verhaal is ondanks al die verschillende figuren niet overdone, het blijft consistent, en dus is het een ongelooflijk spannend boek!

ISBN 9789076341453 | Paperback | 422 pagina's | Uitgeverij Anthos | januari 2003
Vertaald door Irving Pardoen

© Marjo, 26 juli 2010