Mel Hartman

Toon alleen recensies op Leestafel van Mel Hartman in de categorie:
Mel Hartman op internet:

Schitterende wereld Schitterende wereld

Deze verhalenbundel van Mel Hartman is geïnspireerd op het televisieprogramma Een schitterend ongeluk, geregisseerd en gepresenteerd door Wim Kayzer. Ik was heel benieuwd naar dit boek aangezien ik destijds heb genoten van het programma van Kayzer. In dit programma laat hij zes wetenschappers uit verschillende disciplines aan het woord en in de laatste aflevering discussiëren zij met elkaar. Het mooie was dat zij hun eigen onderdeel van de wetenschap heel toegankelijk en begrijpelijk maakten voor de kijkers en daarom kon ik me voorstellen dat Hartman hieruit haar inspiratie heeft gehaald en ik was benieuwd naar haar ‘vertaling’ hiervan in fictieverhalen.

Het boek is opgebouwd aan de hand van de theorieën van de wetenschappers Sheldrake, Sacks, Toulmin, Dyson, Dennett en Gould. Hartman legt in het kort uit welke theorie zij hebben toegelicht in het TV-programma en zij gaat met deze theorieën aan de haal.
De hoofdstukken beginnen allemaal met een passend citaat van de wetenschapper waarop het verhaal van Hartman teruggrijpt en welke de inhoud van het verhaal als het ware inleidt. In twee fictieverhalen per wetenschapper vergroot zij de theorieën van de wetenschapper uit en probeert inzichtelijk te maken waar zo’n theorie toe zou kunnen leiden in het alledaagse leven.
In het ene verhaal vind ik dit beter geslaagd dan in het andere, maar dat is uiteraard een kwestie van smaak. Soms gaat een verhaal nogal richting science fiction en dat is niet mijn meest populaire genre. Andere keren laat Hartman zien hoe zo’n wetenschappelijke theorie het leven van een gewoon mens volledig op zijn kop kan zetten en dat vond ik in sommige van haar verhalen briljant gedaan. Een van de hoofdstukken deed mij erg denken aan een moderne versie van Het Proces van Kafka een van de andere verhalen had een plot dat Roald Dahl niet zou hebben misstaan. Daarmee wil ik niet zeggen dat de verhalen van Hartman niet origineel zijn, integendeel dat zijn ze wel degelijk. Een leuk boek dus om te lezen.

Over de auteur
Mel Hartman (1972) uit Oostende is slaapanaliste en psychologe, en van jongs af aan gefascineerd door wetenschap. Ze debuteerde in 2007 met de roman De fantasiejagers. In deze serie verschenen nog drie boeken. Daarnaast is ze de auteur van de Manon Maximroman Anders. Bij uitgeverij Parelz publiceerde ze in 2010 de goed ontvangen literaire verhalenbundel Spel der grenzen.

ISBN 9789491074240 | Paperback | 260 pagina's | Uitgeverij Parelz | 2013

© Ria, 12 juni 2013