Meindert Talma

Toon alleen recensies op Leestafel van Meindert Talma in de categorie:
Meindert Talma op internet:

Dammen met ome Hajo Dammen met ome Hajo

Surhuisterveen
Hajo Talma is vrijgezel en SRV man. Samen met zijn hondje Jappie rijdt hij het dorp door in Atje, zijn wagen, genoemd naart Atje Keulen Deelstra. Meindert is een ‘lang en meager maentsje, krekts syn heit’. Hij is gek op ome Hajo en mag eindelijk eens komen logeren en mee met de wagen. Die dag rijdt Hajo, Jellie aan. Jellie komt er met een gebroken been vanaf maar ome Hajo stopt met het SRV werk en gaat werken bij Arbeid Vlijt En Kwaliteit, de matrassen- en ledikantenfabrikant in Surhuisterveen. Over de SRV tijd wordt niet meer gesproken en, ook na de aanrijding, wordt ome Hajo diep religieus. Al zijn vrije tijd besteedt hij aan het lezen in de bijbel en houdt hele preken tegen iedereen. Zo wordt hij in het dorp al snel de Dominee genoemd.

Jellie en Meindert zijn goed bevriend. Jellie is een stoere, stevige meid die niet bang is voor een partijtje vechten. De hele lagere schooltijd evenals de atheneumtijd trekken ze met elkaar op.
Langzaam ontdekt hij het uitgaansleven en de meisjes en Jellie ontdekt Meindert. Tijdens een fietstocht leest ze hem een gedicht voor over de liefde van een ik-figuur over een jongen. “It giet over dy” voegt ze toe. Meindert denkt koortsachtig na en roept: “Met het vriendelijke doch dringende verzoek: mogen we verder fietsen!”
Meindert is totaal niet geïnteresseerd in Jellie maar in de onbereikbare Hester. Onhandig in de liefde als hij is lukt het hem maar niet juist te handelen als Hester in de buurt is.

Hajo blijft de favoriete oom. Regelmatig gaat Meindert naar hem toe om een partijtje te dammen maar het lukt hem nooit ook maar één partij te winnen. Het frustreert hem op het laatst zó erg dat hij niet meer wil dammen ondanks herhaalde pogingen daartoe van Hajo. Hij gaat studeren in Groningen en probeert een band op te richten. Vanaf zijn kindertijd bespeelt hij het orgel, later keyboard, en componeert en zingt zijn eigen muziek. Na een advertentie geplaatst te hebben voor bandleden blijkt dat de eventuele nieuwe bandleden hem niet goed genoeg vinden. Dermate van slag door deze mening blijft hij vier weken in bed liggen, in gevecht met zichzelf, en neemt zich dan 2 dingen voor: Gewoon doorgaan met nummers maken en oom Hajo verslaan!

Leuk en humoristisch boekje. Het vertelt chronologisch het leven van Meindert, opgedeeld in 20 hoofdstukken. Enkele zinnen zijn in het Fries maar dat is niet storend. Het geeft een goed beeld van de sfeer in de jaren ‘70 en ’80. Sommige gedeelten zijn erg vermakelijk om te lezen. Vooral het kattenkwaad in de jonge jaren van Meindert en de onbeholpenheid in het versieren van meisjes.
Geen hoogstaande literatuur maar wel een lekker tussendoorboekje. Ik heb me er tenminste uitstekend mee vermaakt.

ISBN 9054520647 | Paperback | 1501 pagina's | Uitgeverij Passage | januari 2000

© Dettie, februari 2005