Maxine Case

Toon alleen recensies op Leestafel van Maxine Case in de categorie:
Maxine Case op internet:

Waarover we zwegen Waarover we zwegen

Twee zussen groeien op in het Kaapstad van de jaren tachtig, midden in de strijd om de Apartheid. Ze zijn dochters van een blanke vader en een zwarte moeder, al wordt dat nergens in het boek expliciet uitgesproken. De sfeer is grimmig, de rellen in de townships zijn dichtbij, en ook binnenshuis is de sfeer grimmig. Vader is gewelddadig, moeder is labiel, kent grootse hoogtes en diepe dalen en bespreekt haar intimiteiten en problemen met haar dochters, die nog lagere schoolkinderen zijn, tegelijkertijd wordt er veel, heel veel,  niet uitgesproken.

Jaren later is moeder terminaal ziek en kijkt de jongste dochter, wakend bij haar bed terug op haar jeugd, op alle onuitgesproken angsten en dreiging, op de gecompliceerde verhouding met haar moeder, en hoe dat haar gevormd heeft tot de vrouw die ze nu is; een vrouw die zich moeilijk kan binden en moeilijk kan uiten.
In het boek speelt steeds een komende dreiging een rol, die dreiging lijkt van buiten te komen, maar komt uiteindelijk van binnenuit, en ook dáár wordt nooit meer over gesproken.
Aan het bed van haar moeder probeert Dinka in het reine te komen met haar jeugd en tot de kern te komen van hoe ze nú leven wil.

De schrijfster heeft geen makkelijke vorm gekozen, ze wil zonder expliciet te zeggen wat er aan de hand is de dreiging laten voelen, wat wat mij betreft een van de moeilijkste en meteen ook mooiste vormen van literatuur is. Het lukt haar ten dele, er wringt iets, misschien omdat ze het te nadrukkelijk doet, misschien omdat ze in de zinnen juist wel veel toevoegingen plaatst. De zinnen lopen ook niet altijd even goed, waardoor het verhaal me op de een of andere manier niet hélemaal in zijn greep kreeg. Toch is het de moeite van het lezen zeker waard, een knap debuut.

ISBN 9789049951269 | Paperback | 239 pagina's | Uitgeverij Mistral | oktober 2009
vertaling Willeke Lempens

© Wil, 18 november 2009