Mary Ann Shaffer

Toon alleen recensies op Leestafel van Mary Ann Shaffer in de categorie:
Mary Ann Shaffer op internet:

Eilandpost Eilandpost

'Meeslepend verhaal' vermeldt de flap. Hm, een brievenroman, dat ziet er niet zo aantrekkelijk uit... maar ik zal alvast verklappen dat het helemaal waar is. Dit verhaal sleept je mee!
Het speelt op Guernsey, net na de oorlog. Op 12 januari 1946 krijgt een schrijfster die in Londen woont een brief van ene Dawsey Adams, die een oud boek dat ooit van de schrijfster is geweest in bezit heeft. Hij wil haar laten weten dat het boekje, over Charles Lamb, hem fascineert en vraagt of ze hem misschien adressen kan geven van boekhandels in Londen. Hij wil dan gaan informeren of er nog meer werk van of over Lamb is...
Maar Juliet Ahston, de schrijfster, is een nieuwsgierig type dat bovendien op zoek is naar stof voor een nieuw boek. Ze beantwoordt zijn brief en hoort dan al gauw over een leeskring op Guernsey, die haar leden door de moeilijke tijd heen heeft geholpen. Het heeft een fascinerende naam: Het literaire aardappelschiltaart Genootschap van Guernsey. Het is op een speciale manier ontstaan en heeft grote invloed gehad, en nog- op de deelnemers. Juliet komt met vrijwel allemaal in contact, er ontstaan levendige briefwisselingen. Dat moet er wel toe leiden dat Juliet zelf naar Guernsey gaat, tegen de wens van haar would-be verloofde in.

Behalve het verhaal over hoe Guernsey de oorlog is doorgekomen, is het ook een verhaal over vriendschap, liefde, saamhorigheid en verraad.
Het enige dat ik toch even op wil merken is dat de stijl van schrijven van iedere briefschrijver vrijwel; identiek is... Dat lees een stuk makkelijker, denk ik, maar is in feite niet realistisch. Verder is het alleen maar een aanrader... een lekker leesboek.

ISBN 9047200101 | Paperback | 349 pagina's | Uitgeverij Artemis & Co | 2007

© Marjo, juni 2008