Martin de Jong

Toon alleen recensies op Leestafel van Martin de Jong in de categorie:
Martin de Jong op internet:

Sabbatical Sabbatical

In het vrij hilarische boek Literaire giller hebben we al kennis kunnen maken met Tom Veer de 'manager' van Mark Tonneur. Maar in dat boek draaide het verhaal vooral rond Mark, zijn aanstormende schrijftalent en Simke - van Simone - het onvindbare roodharige meisje waar Mark als een blok voor gevallen was. Tom, werkzaam bij reclamebureau Woordendromen, zagen we vooral voorbij komen als de humoristische goeroe en het drankmaatje die Mark steeds moed in sprak.

In dit boek Sabbatical  leren we Tom van een heel andere, meer serieuze, kant kennen.
Hij is inmiddels een veertiger en het bezoek aan de schoolreünie is een beetje met de moed der wanhoop gedaan. Natuurlijk word er constant verwezen naar de schoolredactie waar hij en Mark Tonneur in zaten. Natuurlijk hoort hij constant dat Mark zo beroemd is geworden (en hij dus niet). Hij praat wat met zijn voormalige klasgenoten en constateert dat hij niet meer zoals vroeger na drie biertjes aangeschoten is. Daar is tegenwoordig wat meer voor nodig. Er worden wat flauwe grappen gemaakt over zijn werk, reclameslogans worden hardop door de ruimte geroepen, en Tom knikt en grijnst dan maar een beetje. Hij heeft geen zin om over zijn sabbatical te vertellen en vooral niet om de reden daarvan.
Toch heeft hij een leuke ontmoeting met Lily een klasgenote die hij zich totaal niet herinnert. Het is hilarisch te lezen hoe razendsnel Tom informatie over haar weet in te winnen als ze na de reünie aankondigt bij hem langs te komen.
Maar de hele reünie vormt het raamwerk voor het werkelijke verhaal. We lezen namelijk hoe het leven van Tom is verlopen, hij meende voor altijd gelukkig te zijn met de vrouw van zijn leven, maar dat pakte uiteindelijk heel anders uit.
Tom merkt daarover wrang op: 'Zij was mijn alles geweest, ik was haar niets geworden.'

Het is echter niet alleen het fictieve figuur Tom Veer die we van een heel andere kant leren kennen, ook de schrijver Martin de Jong laat een andere kant van zijn kunnen zien. Zijn boek Literaire giller' werd o.a. een aanrader genoemd 'voor iedereen die van slapstick houdt', en dat was het ook, een heel goede slapstick zelfs.
Maar in Sabbatical is er, naast de vermakelijke momenten, ook een serieuze ondertoon die enorm goed uitpakt. Zoals zo vaak bij schrijvers die uitstekend komische, lichte verhalen kunnen schrijven blijkt ook Martin de Jong een prachtige mengvorm van humor en tragiek te kunnen hanteren als het op werkelijk heftige momenten aankomt. Juist die vorm maakt het verhaal indringend en aangrijpend zonder loodzwaar te worden.
Kortom, het was opnieuw genieten van de enorme fantasie, het inlevingsvermogen en de humor van deze schrijver.
En nu begint het ongeduldig wachten op zijn volgende boek.

ISBN 9789462544970 | Paperback | 152 pagina's | Uitgeverij De Nieuwe Boekhandel | december 2014