Mark Lamprell

Toon alleen recensies op Leestafel van Mark Lamprell in de categorie:
Mark Lamprell op internet:

Een liefde in Rome Een liefde in Rome

Rome, de stad van de liefde. Een stad met een rijke geschiedenis. Er zijn dan ook al heel wat lofzangen over de Italiaanse hoofdstad geschreven. Ook Een liefde in Rome is een ode aan deze stad. Het verhaal wordt verteld door een liefdesgeest die vergroeid met de stad is. Hij is al vanaf het eerste moment met de stad verbonden. Eigenlijk kun je wel stellen dat het verhaal wordt verteld door Rome zelf. Deze liefdesgeest deelt drie mooie liefdesverhalen met de lezer van dit boek.

De liefdesgeest vertelt de drie verhalen door elkaar en houdt zich daarbij aan een chronologische tijdlijn. Allereerst maakt de lezer kennis met de jonge Alice uit New York. Alice komt uit een welgesteld gezin. Iedereen blinkt wel ergens in uit. Iedereen, behalve Alice. Ach, Alice heeft oog voor detail en kan kleuren die ogenschijnlijk op elkaar lijken, moeiteloos uit elkaar houden maar niemand neemt dit talent serieus. Er wordt een blind date met de tien jaar oudere Daniel voor haar geregeld. Dan trouwt Alice in ieder geval een goede partij. Alice stribbelt niet tegen. Dat heeft ze nooit gedaan. Toch is ze nu alleen naar Rome gereisd. Over een dag zal ze doorreizen naar Florence waar ze samen met Daniel een verlovingsring uit zal zoeken. Alice verwart de dankbaarheid die ze voor Daniel voelt – hij biedt haar immers een uitweg uit het perfecte gezin – met liefde.

Ook de uit Londen afkomstige Lizzie en haar goede vriendin Constance reizen naar Rome. De bejaarde dames zullen daar de as van Henry verstrooien. Lizzie en Constance zijn niet alleen vriendinnen maar ook schoonzussen. Henry was Lizzies broer en Constances echtgenoot. Henry heeft voor zijn dood aangeven dat zijn as bij de Ponte Sant’Angelo uitgestrooid moet worden. Het was zijn laatste wens. Bij die bewuste brug hebben hij en Constance elkaar voor het eerst ontmoet. Lizzie wil het klusje het liefst zo snel mogelijk achter de rug hebben maar Constance heeft moeite met het afscheid nemen. Ze mist haar Henry vreselijk en kan zijn dood maar niet accepteren. Bovendien voelt ze zich onzeker. Wilde Henry soms na zijn dood in Rome achterblijven omdat hij daar herinneringen heeft opgedaan die hij niet met Constance heeft gedeeld?

Alec en Meg, een succesvol koppel uit Amerika, brengen eveneens een bliksembezoek aan Rome. Meg heeft een speciale tegel voor een renovatieproject op het oog. Ze heeft niet door dat Alec haar enthousiasme niet deelt. Eigenlijk interesseert het haar niet meer wat Alec vindt. Het stel is op zakelijk gebied uiterst succesvol maar van hun huwelijk is niet veel meer over. Meg is in de loop der jaren een harde vrouw geworden. Het stemt Alec verdrietig. Wanneer ze in Rome een ongeluk krijgen en door een knappe, vrouwelijke arts opgelapt worden, slaat bij Alec de twijfel toe. Wil hij nog wel verder met Meg of is het tijd om ruiterlijk toe te geven dat hun huwelijk een vreedzame dood is gestorven?

Een echte liefdesgeest kijkt natuurlijk niet werkeloos toe hoe drie liefdesverhalen in het water dreigen te vallen. Hij zorgt ervoor dat Alice vriendschap met een groepje jongens sluit. Met één jongen in het bijzonder, kan ze het bijzonder goed vinden. De twijfel slaat toe. Wil ze de rest van haar leven wel echt met Daniel delen? Constance beseft dat ze de confrontatie met het verleden aan moet gaan en Alec en Meg moeten beslissen of ze hun levens met of zonder elkaar zullen voortzetten.

Een liefde in Rome is de eerste roman van Mark Lamprell die in het Nederlands verschijnt. Het is een fijne feelgood roman. Hoewel er dramatische gebeurtenissen plaatsvinden, ben je er als lezer meteen van overtuigd dat alles goed zal komen. De hoofdpersonen worden immers ongemerkt door de liefdesgeest begeleid. Deze geest deelt overigens ook vol vuur zijn liefde voor de stad met zijn lezerspubliek. De liefdesperikelen zijn doorspekt met mooie verhalen over de oude stad.

Een liefde in Rome biedt heerlijk onbezorgd leesplezier. Het verhaal wordt luchtig uit de doeken gedaan waardoor het zich uitstekend leent voor een avondje ontspanning. Het is ook een heel geschikt boek om cadeau te geven, ook aan iemand die je nog niet zo goed kent. Met een mooi liefdesverhaal doe je immers bijna iedereen een plezier!

ISBN 9789400507616 | Paperback | 262 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | oktober 2016
Vertaald door Saskia Peterzon-Kotte

© Annemarie, 13 november 2016