Mark Haddon

Toon alleen recensies op Leestafel van Mark Haddon in de categorie:
Mark Haddon op internet:

Een akkefietje Een akkefietje

Mark Haddon is de schrijver van 'The Curious Incident of the Dog in the Night-Time'. Een akkefietje (Spot of Bother) is zijn tweede roman.

George en Jean, Katie en Ray, Jamie en Tony... Allemaal hebben ze op het moment dat het verhaal speelt grote problemen in hun relatie en in de rest van hun leven. George is wat afgeleid doordat hij ervan overtuigd is dat hij kanker heeft, Jean gaat vreemd met David omdat ze behoefte heeft aan wat spanning en opwinding, Katie is voornemens te gaan trouwen met Ray maar twijfelt of hij wel zo geschikt is, Jamie beledigt Tony door hem duidelijk te maken dat hij niet mee kan naar de huwelijksvoltrekking van zijn zuster en Tony maakt het uit.
Ondertussen komt de huwelijksdatum steeds dichterbij en de spanning stijgt. Jean ziet Ray niet zo zitten, want hij komt uit een ander milieu. Toch maakt ze zich het meeste zorgen over de vraag of de trouwdag wel naar behoren zal verlopen. Tony probeert te genieten van zijn nieuwe bestaan als single, maar slaagt daar slecht in. Ray denkt dat Katie niet echt van hem houdt en verdwijnt een paar dagen. Jean en George hebben enigszins moeite met de homoseksualiteit van hun zoon Jamie, maar willen dat niet laten merken. Waardoor ze het juist extra voelbaar maken.

Geen groot en meeslepend verhaal, het had gemakkelijk een draak kunnen zijn, maar het is humoristisch beschreven. De humor zit hem in de kleine dingen, zoals Jamie die met een bepaald boek dat hij leest liever niet in het openbaar wil worden gezien, en daarom maar een zwaar filosofisch werk meeneemt naar de wachtkamer. En George, die zijn angst voor kanker wel heel rigoreus te lijf gaat. Of de driftbuien van Katie. Wat erbij helpt, is dat het perspectief steeds wisselt, zodat we de gedachten, gevoelens en twijfels van elk personage leren kennen.
De personages zijn liefdevol beschreven. Allemaal doen ze dingen, die nou niet zo heel aardig zijn, maar dat maakt ze geen slechte mensen. Allemaal hebben ze ook een andere kant en in het verhaal komen ze, stuk voor stuk, tot inzichten.
Zelfs dat het uiteindelijk allemaal goed afloopt, doet geen afbreuk aan het plezier waarmee het verhaal te lezen is: aan het einde van het boek gun je de personages hun levensgeluk.

ISBN 9789025426675 | Paperback | 382 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | september 2006

© PetraO, november 2007