Marion Zimmer Bradley

Toon alleen recensies op Leestafel van Marion Zimmer Bradley in de categorie:
Marion Zimmer Bradley op internet:

Heksenlicht Heksenlicht

Op een goede dag wordt Winter Musgrave – beursmakelaar op Wall Street – tot haar verbijstering wakker in een oude boerderij in de Hudson-vallei, vlakbij Glastonbury. Er zitten grote gaten in haar geheugen – ze weet niet wanneer ze naar de boerderij is gekomen, of hoe. Alles wat ze weet is dat het bijna lente is. Iedere ochtend bij het wakker worden staan alle ramen en deuren van de boerderij open, ook al weet ze zeker dat ze die de avond ervoor heeft vergrendeld. En iedere ochtend vindt ze een dood dier voor haar deur, leeggebloed en aan flarden gescheurd. Op zoek naar hulp komt Winter bij Truth Jourdemayne terecht, een psychologe gespecialiseerd in het occulte, verbonden aan een instituut voor paranormale wetenschappen. En daar leert ze meer over zichzelf dan haar lief is…

Ik heb dit boek gelezen omdat fantasy sowieso al een genre is dat mij erg aanspreekt. Bovendien; wie heeft niet De nevelen van Avalon gelezen? Ik herinner me dat boek ook als uiterst boeiend, en meestal is het dan zo dat je nieuwsgierig bent naar wat de auteur verder nog schreef. Voor mij was een extraatje dat er boven elk hoofdstuk een poëtisch citaat stond, te beginnen met eentje van William Shakespeare.
Het verhaal heeft je meteen te pakken, niet in de laatste plaats doordat je er al vrij snel achterkomt dat het laatste adres van Winter een kliniek voor psychotische patiënten was, waar gebeurtenissen hadden plaatsgevonden niet te verklaren waren. In feite begint het verhaal middenin een raadsel en gaandeweg de vijftien hoofdstukken wordt er meer en meer van Winters geschiedenis zichtbaar. Pas als je weet dat Winter lid van een heksenkring is geweest, worden er meer dingen verklaarbaar. Winter maakt een reis terug in haar eigen geschiedenis. In het heden komt ze daardoor onder andere terug bij haar (rijke) familie. Daar komt ze achter een zeer groot en beladen geheim in haar leven, dat wel eens de sleutel kon zijn naar de ontsluiting van haar ‘ziekte’.

Het verhaal is vlot geschreven, je komt niet al te veel moeilijke woorden tegen, maar het speelt zich natuurlijk wel af in het materialistische Amerika. Aangezien Winter een succesvolle beursmakelaar was voor haar instorting krijgen we ook te maken met een aantal dure merknamen, en dat past heel goed bij dit verhaal.
Het knappe van het verhaal vind ik dat de lezer nergens een mening of een geloof wordt opgedrongen. Het verhaal wordt als een aantal feiten en gebeurtenissen gepresenteerd. Of je nu wel of niet gelooft in heksen of paranormale gebeurtenissen doet er niet toe.

Dat de hoofdpersoon een vrouw is betekent niet dat mannen dit boek niet interessant zullen vinden. Ik kan niet zeggen dat het verhaal ergens te diep op vrouwenzaken ingaat, behalve dan die merknamen die een man misschien minder zullen zeggen. Toch kun je die ook zien als entourage voor de feiten. Het leuke aan dit boek is dat ik dit boek ook wel verfilmd zie worden. Het zou er bij uitstek geschikt voor zijn.

Over de schrijfster staat op het kaft:
Marion Zimmer Bradley (1930-1999) is vooral bekend als de auteur van De nevelen van Avalon, het enige boek dat ooit langer dan twee jaar op de bestsellerlijst van de New York Times prijkte. Voor de zogeheten Licht-tetralogie bedacht ze een concept waarin zowel componenten uit de zuivere fantasy als uit de eigentijdse successen als de X-Files vertegenwoordigd zijn. Heksenlicht is, na het eerder verschenen Geestenlicht, het tweede deel in deze serie.

ISBN 9789029067072 | Hardcover | 320 pagina's | Uitgeverij Meulenhoff | augustus 2000

© Miranda Mei, september 2004