Marijke Spies

Toon alleen recensies op Leestafel van Marijke Spies in de categorie:
Marijke Spies op internet:

Een onschuldige familie Een onschuldige familie

Het verhaal over de familie Elling begint in 1922, en eindigt in 2003.
Cornélie is de moeder van drie zonen: Jaap is de degelijke die het familiebedrijf draaiende zal houden, en zal trouwen met Marietje. Bert is afgestudeerd in Leiden, heeft een voorliefde voor raceauto's en vindt een baan bij Fiat in Turijn. Als ontwerper, en later als coureur.
Willem de jongste, heeft die zomer zijn eerste homoseksuele ervaring en krijgt zijn eerste camera. Hij zal beroemd worden vanwege zijn oorlogsfoto's en die van filmsterren.
Herman, de vader, is de grote afwezige. Hij is beroemd concertpianist, reist de wereld rond, en neemt nauwelijks de vadersrol op zich. Hoewel Cornélie altijd van hem blijft houden, is ze toch van hem gescheiden en ze heeft nu een lesbische verhouding met Greet.

In de loop van de jaren scheiden zich hun wegen: Jaap in Arnhem, met Marietje en dochter Willemien, Cornélie en Greet in Amsterdam, Herman vooral in Duitsland, Willem in Marokko, later Amerika, dan weer Marokko en Bert in Italië, later Duitsland.
Willem is de enige die bewust betrokken raakt bij wat hij doet: foto's maken die getuigen van een onrecht dat onschuldigen wordt aangedaan: de Berbers in het Rif-gebergte, de stammen in Ethiopië, die gebombardeerd worden door de Italianen, en de slachtoffers van Dachau en Auschwitz.
De anderen laten zich drijven op de gebeurtenissen: kiezend voor wat het beste lijkt voor hun eigen persoon, belanden ze in heikele situaties. Ze overzien de gevolgen van hun keuzes niet echt. Jaap komt in aanraking met de fabrikant van gifgas, maar hoe kan hij anders voorkomen dat zijn fabriek ten gronde gaat? Eigenlijk beseft hij niet eens waar hij mee bezig is, hij heeft oogkleppen opgezet. Bert, in het fascistische Italië raakt ongewild betrokken bij de politiek, en wijkt uit naar Duitsland. Hij kiest alleen voor dit land omdat hij daar kan racen, maar nu raakt hij weer betrokken bij de nazi's. Als die hem naar Rusland willen sturen, vlucht hij naar Italië terug. Als hij daar is doet zijn vader een beroep op hem: ook hij wil weg uit Duitsland.
Willem is in Amerika, tot hem geruchten bereiken over de concentratiekampen, en hij vertrekt naar Polen.

Tot hier wordt het verhaal verteld in hoofdstukken met daarin steeds de gebeurtenissen die in één jaar hebben plaatsgevonden. Na 1945 gaan we met sprongen, en wordt het verhaal vooral verteld vanuit het gezichtspunt van Willemien. Zij weet wel dat er dingen gebeurd zijn in de familie, maar er wordt niet over gepraat. Gaat ze daarom geschiedenis studeren? Ze doet dat met succes, wordt hoogleraar. Ze trouwt, krijgt een zoon, maar haar leven wordt vooral in beslag genomen door politiek: ze doet mee aan de studentenopstanden, en ze wordt lid van de communistische partij. Op haar zolder liggen de brieven die door de jaren heen door haar vader en ooms geschreven zijn aan haar oma, Cornélie, (intussen overleden) maar ze echt lezen doet ze nauwelijks. Een enkele keer duikt ze erin: bijvoorbeeld als ze weten wil waar Greet die vriendin van haar oma gebeleven is.

Weer een sprong: naar 1996. Willemien en haar man gaan wonen in Duinzicht, een appartement voor ouderen. De brieven gaan mee. Ze heeft nog contact met Willem, die vanuit Marokko af en toe naar Nederland komt, tot hij om het leven komt.. Het laatste deel van het boek is heel eigenaardig, zou de schrijfster dit serieus bedoelen?

Het is bijna een eeuw geschiedenis, in de vorm van een familiekroniek, vlot geschreven, razend snel, er gebeurt heel veel. Soms lijkt het wel telegramstijl, maar dat stoort niet. De economische crisis, de tweede wereldoorlog, de woelige jaren '60, alles komt in vogelvlucht langs, maar vooral de toestand in Marokko vormt de rode draad door het boek. (zeer leerzaam) Marijke Spies is overduidelijk historica, ze heeft ook vele bronnen geraadpleegd. Een gedegen historisch verhaal in een prettige vorm.

ISBN 9021480166 | Ingenaaid | 363 pagina's | Querido | april 2004

© Marjo, juni 2005