Marieke van der Pol

Toon alleen recensies op Leestafel van Marieke van der Pol in de categorie:
Marieke van der Pol op internet:

Bruidsvlucht Bruidsvlucht

Soms begin je aan een boek en ben je eenmaal aan het lezen dan hoop je dat er geen telefoon gaat of onverwacht bezoek komt want je wilt ongestoord verder lezen, weten hoe het verder gaat... Dit is zo'n boek.

Het verhaal begint met de dood van Frank. Hij zat vijftig jaar eerder samen met Ada, Marjorie en Esther in het KLM vliegtuig dat meedeed aan "The Last Great Air Race London-Christcurch". Het vliegtuig zat vol met bruidjes die in Nieuw Zeeland opgewacht werden door hun bruidegom. Door de pers werd deze vlucht dan ook al snel de "de bruidsvlucht" genoemd.
Vol verwachting stapte iedereen in het vliegtuig. Nederland is bezig aan de wederopbouw, woningen zijn er amper te vinden en volgens velen is het land te klein om hun dromen waar te maken.
En dan begint de race...
Dagenlang is men op elkaar aangewezen, ze hebben alleen korte tussenstops om snel te tanken en eten en drinken in te laden en verder gaat het weer. De passagiers mogen éénmaal bij zo'n tussenstop voor korte tijd uitstappen. Deze vlucht smeedt een band voor het leven tussen Ada, Marjorie, Esther en Frank hoewel ze dat tijdens hun reis niet konden vermoeden.

De vrouwen zijn heel verschillend van karakter. Marjorie is de enige die echt naar haar verloofde verlangt, de andere twee vrouwen hebben zo hun eigen redenen om naar Nieuw Zeeland te vertrekken evenals Frank. In het vliegtuig is het dan ook Marjorie die vrolijk en blij is. Esther is de mondaine, nuchtere, koele dame in het gezelschap, dromend van haar eigen modehuis en Ada... Ada is heel onzeker. Godsvrezend als ze is opgevoed ziet ze overal het gevaar. Maar is dat gevaar er wel? De angst voor de wraak van God laat Ada beslissingen nemen die haar, haar leven lang zullen opbreken.
Eenmaal in Nieuw-Zeeland scheiden zich de wegen van de vrouwen en Frank. Maar later zullen ze elkaar meerdere malen opnieuw treffen en dan blijkt dat de reis verstrekkende gevolgen voor alle vier heeft gehad. We volgen hun levens en langzamerhand komen we te weten wát hen precies deed besluiten naar Nieuw Zeeland te vertrekken. Was het wel die man? Wilde Frank werkelijk boer worden? En waarom in Nieuw Zeeland?
En nu is Frank dood en ontmoeten de vrouwen elkaar opnieuw...

Marieke van der Pol heeft een boek geschreven dat je bijblijft. De race heeft werkelijk plaatsgevonden (1953) en uitgaande van die vlucht heeft de schrijfster een prachtig verhaal weten neer te zetten. Je kruipt als het ware in de huid van de personages. Je leert hun denken, doen, beweegredenen, angsten en vreugde kennen. En vijftig jaar later blijkt alles anders te zijn gelopen dan ze toen in het vliegtuig verwacht hadden... Een prachtige psychologische roman. Lezen!

___________________________________________________________________

Winnaar Academica Debutantenprijs 2007/2008

Marieke van der Pol28 september 2008 is tijdens een feestelijke bijeenkomst in Schouwburg Kunstmin te Dordrecht voor de 13e maal de Academica DebutantenPrijs (vh.: DebutantenPrijs) uitgereikt. Deze prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige prozadebuut is uniek qua opzet. Na een eerste selectie uit de ingezonden debuten worden door een vakjury vijf nominaties geselecteerd voor lezers in Nederland en Vlaanderen. Zij bepalen wie de uiteindelijke winnaar wordt. Ook dit jaar weer hebben liefhebbers van literatuur uit heel Nederland meegelezen en hun oordeel gegegeven. Ook in Vlaanderen, Suriname en in andere landen werd door lezers gelezen en beoordeeld. Meer lezers dan ooit deden mee aan de verkiezing. Ruim 500 lezers stuurden hun oordeel in, meestal vergezeld van schriftelijk commentaar. Veel lezers waren vanmiddag aanwezig om de bekendmaking bij te wonen.
De winnaar van de Academica DebutantenPrijs 2007-2008 is geworden
Marieke van der Pol voor haar roman Bruidsvlucht, verschenen bij uitgeverij De Arbeiderspers.
Bron: persbericht