Marian Mudder

Toon alleen recensies op Leestafel van Marian Mudder in de categorie:
Marian Mudder op internet:

De perfecte minnares De perfecte minnares

Koken is de grote passie van Eva. Altijd al geweest. Samen met haar vriendin Desirée runt ze een cateringbedrijfje dat prima loopt. Daarnaast zijn de twee vriendinnen regelmatig te zien in een televisieprogramma waarin ze live koken. Eva heeft een relatie met Damien. Nog nooit heeft ze een relatie als deze gehad. Ze zijn stapelgek op elkaar. Eva heeft geen goede herinneringen aan haar vorige relaties en geniet met volle teugen van het grote geluk dat haar nu ten deel valt. Damien heeft een druk bestaan en komt en gaat wanneer hij wil. Wanneer ze samen zijn kookt Eva de lekkerste hapjes voor hem en ook in bed slooft ze zich uit. Alles om deze man maar niet te verliezen. Dan verbreekt Damien onverwacht de relatie. Eva stort compleet in. Wanneer ze tijdens het koken in het televisieprogramma de grip op zichzelf verliest gaat ze in therapie. Haar therapeut is drs. Wüsthof. Hij is al op leeftijd en zijn opvattingen zijn misschien wat apart maar Eva kan er wat mee. Ze duiken samen in haar verleden en vinden een verklaring voor het feit dat Eva altijd op de verkeerde mannen valt. Het is tijd om af te rekenen met die ene persoon van vroeger. Eva zint op wraak.

Behalve dat dit boek gaat over Eva en de mannen in haar leven gaat het ook over koken. Velen zullen dit verhaal lezen met knorrende magen want de meest heerlijke gerechten worden vol vuur beschreven. Misschien vinden de keukenprinsessen onder ons dit fantastisch maar ik vind het een beetje teveel van het goede. Hierdoor komt het boek soms over als kookboek in plaats van als roman. Ook staan er illustraties in het boek, met complimenten voor Yvette van Boven, die het kookboekgevoel nog eens versterken.

Het verhaal komt moeizaam op gang. Eva gaat zeer makkelijk om met mannen en seks. Ze cijfert zichzelf helemaal weg en laat al haar zelfrespect varen om maar aan de eisen van een man te voldoen. Ze laat over zich heen lopen en is naïef. Achteraf blijk ook wel waar dat door komt. Ondanks die onthulling wekt Eva geen sympathie bij me op. Het plot is magertjes. Eva neemt op een kinderachtige manier wraak. Het weet mij allemaal niet zo te overtuigen. De perfecte minnares is zeker geen onaardig boek maar ik had er meer van verwacht.

Marian Mudder begon haar carrière op het toneel en is al jaren een bekend gezicht op de televisie. Zo zagen we haar in Vrouwenvleugel en in Baantjer. Nu schrijft ze dus ook boeken. De perfecte minnares is haar tweede roman.

ISBN 9789022998625 | Paperback | 240 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | maart 2011
Met illustraties van Yvette van Boven

© Annemarie, 24 juli 2011