Margriet de Moor

Toon alleen recensies op Leestafel van Margriet de Moor in de categorie:

Eerst grijs dan wit dan blauw Eerst grijs dan wit dan blauw

Een oogarts op weg naar zijn werk ziet dat bij vrienden de honden buiten zijn... heel ongewoon. Ook de deur is niet afgesloten. En tot zijn grote schrik vindt hij boven in hun slaapkamer Magda, dood, en Robert, haar man, zit verdwaasd in een hoek van de kamer. Een dolk ligt op de grond.

In het volgende deel vertelt Robert over Magda: hun huwelijk, het aanvankelijke geluk en later de leegte. Magda's verdwijning: op een dag was ze ineens vertrokken en net zo onverwacht was ze op een dag weer terug. Zij beantwoordde geen enkele vraag over wat ze gedaan had.

In deel drie vertelt Magda over haar besluit om het spoor terug te volgen tot aan haar vroege jeugd: ze gaat naar Frankrijk, waar ze gelukkig was met Robert tot ze het ene na het andere kind bij een miskraam verloor. Ze gaat naar Canada waar ze met haar moeder woonde, na de vlucht uit Tsjechië, via Duitsland. Ze gaat naar Duitsland en zoekt er haar Duitse familie op (van moederskant) en tenslotte gaat ze terug naar Tsjechië, waar ze de eerste negen jaar van haar leven doorbracht, waar haar ouders gelukkig waren tot de Duitsers haar joodse vader kwam ophalen. Magda was degene die de deur opendeed voor hen, hetgeen haar een levenslang schuldgevoel bezorgde.
Waar ze nu ook komt, ze wordt er gastvrij en vriendelijk ontvangen. "kun je het verleden herzien?" haar antwoord is ja. Tevredengesteld keert ze terug naar huis, naar Robert, van wie ze nog steeds houdt, maar beantwoordt zijn vragen niet. Robert kan niet tegen deze leegheid in hun huwelijk, en grijpt de dolk.

Deel vier rondt alles af: Nellie, Eriks vrouw, bereidt zichzelf en haar autistische zoon voor op de begrafenis. Zoon Gaby is van jongs af aan door Magda geïnspireerd in zijn belangstelling voor de sterren. Samen keken ze door de telescoop, en zij vertaalde artikelen over sterren en planeten voor hem. Hij verheugt zich op de begrafenis. Hij ziet alleen de afronding van een periode, doorziet niet de betekenis. "misschien moet je niet proberen iemand te doorgronden" denkt zijn moeder. Je kan een autist niet dwingen tot contact, ze konden ook Magda niet dwingen om te praten. Alle personen in dit boek leven in hun eigen wereld, hebben een leegheid in zich, en maken slecht oppervlakkig contact.

De titel: als op de bootreis naar Canada een baby doodgaat en een zeegraf krijgt, vraagt het kind Magda aan de baby: "is het waar dat alles eerst grijs is, dan wit en dan blauw? en vlieg je dan naar de sterren?"

Tragisch boek, alles verweeft zich met en door elkaar. Eigenlijk zijn het vier losse verhalen, die toevallig over dezelfde onderwerpen en personen gaan. De verhalen raken elkaar niet echt. Daardoor wordt de leegheid in het leven van de personen nog duidelijker.

Voor deze roman kreeg Margriet de Moor in 1992 de AKO-Literatuurprijs.

ISBN 9025469302 | Gebonden | 283 pagina's | Uitgeverij Contact | oktober 1991

© Marjo, december 2004

De verdronkene De verdronkene

“Als ons kat een koe was, dan kon je ze melken onder de stoof”. Deze oeroude Vlaamse wijsheid die al generaties lang meegaat en in onnoemelijk veel varianten telkens weer opduikt, kwam meteen bij me op, al na de eerste hoofdstukken van dit boek. Op een veel minder sappige en ludieke manier weliswaar, want dit boek ademt het Noodlot, is er helemaal van doordrongen. Als het, zoals Herman Van Veen ook al zingt, nu eens “net even anders was gegaan”, dan…

De rode draad doorheen dit boek, dat heden en verleden kunstig dooreen weeft, is de band tussen de zussen Lydia (getrouwd met Sjoerd en moeder van een dochtertje) en Armanda, een band die steeds sterker naar voren komt omdat het uiteindelijk Armanda is die voor twee zal moeten tellen. Alles begint als Armanda, de jongste van de twee, haar zus weet te overtuigen om in haar plaats naar het verjaardagsfeest van haar petekind in Zierikzee te gaan en dus even van rol te wisselen: Lydia wordt Armanda en Armanda wordt Lydia, die door Sjoerd mee naar een feest genomen wordt. Beide zussen hebben er schik in en hebben tegelijkertijd geen flauw vermoeden dat die ene beslissing, die ene gedaanteverwisseling er een is “voor altijd”. Want we schrijven de laatste dagen van januari 1953, synoniem voor de grootste natuurramp die Nederland ooit trof, de Grote Watersnood, de dijkbreuken, de zee die gulzig het land opslokte en meer dan achthonderd mensen genadeloos de dood insleurde.

Ik denk dat dat een van de sterkste punten van het boek is: als lezer weten we precies wat dit inhoudt, we hebben het allemaal geleerd in de geschiedenis- of aardrijkskundelessen, we weten wat er gebeurd is en welke factoren de oorzaak vormden. En het is precies die voorkennis die je mee het boek in sleurt. Je bekijkt het afwisselend door de ogen van Armanda, voor wie de tijd vooruitgaat, in het begin traag, maar die je langzaam oud ziet worden, en door de ogen van Lydia, voor wie die twee dagen een eeuwig nu-moment zijn, opgeslokt als ze wordt, letterlijk dan, door de omvang van de ramp, van het natuurgeweld. En je wéét wat er gaat gebeuren, je kan haast niets anders uitbrengen, na de eerste pagina al dan, “o nee”. Het is precies waar De Moor op doelt, want ze laat er van in het begin een twijfel over bestaan, met constructies als

“Als iemand tegen haar had gezegd dat ze, met Nadja stevig in haar armen, alles nog maar eens goed moest bekijken omdat haar afscheid een afscheid voorgoed was, had ze in haar binnenste wel geweten dat zoiets mogelijk is, altijd, in het leven, maar had ze het niet geloofd.”

Lydia beleeft het allemaal heel precies, heel feitelijk, alsof ze weet dat wat ze allemaal ziet, denkt en beleeft, van het opperste belang is, dat ze de geschiedenisboeken in zal gaan, niet als concreet persoon, maar als een van de vele slachtoffers.

Armanda daarentegen zien we als lezer een voortdurende strijd in haar hoofd uitvechten. Zonder dat het ooit wordt uitgesproken, is er een schuldgevoel aanwezig, en als een soort van boete ondergaat ze de straf van de eeuwige rolverwisseling. Niet omdat de buitenwereld haar als Lydia ziet, ook al trouwt ze op den duur dan wel met Sjoerd, maar omdat zij zelf het gevoel heeft Lydia’s leven te leven, misschien wel te moeten leven.

Pas helemaal op het einde van het boek keert er een soort van rust terug, alsof iemand in een laatste beweging pas de golven gladstrijkt. Het is een innerlijke monoloog van de oude Armanda, een monoloog die eigenlijk een dialoog is. Een gesprek met haar zus waarin feiten en herinneringen aan elkaar worden geregen, de laatste leemtes in het verhaal worden opgehelderd (zo komen we hier ook de diepere reden van Armanda’s voorstel tot rolverwisseling te weten). Het einde is, naar mijn gevoel, het enige rustpunt in het boek, een boek dat de lezer opjaagt en meesleept, net zoals de golven dat ooit deden…

ISBN 9025425038 | Paperback | 334 pagina's | Uitgeverij Contact | april 2005

© Elvira, december 2005