Marc Levy

Toon alleen recensies op Leestafel van Marc Levy in de categorie:
Marc Levy op internet:

Was het maar waar Was het maar waar

Het zal je maar overkomen: net verhuisd naar je nieuwe appartement en op een dag, in de badkamerkast, een jongedame ontdekken. De vrouw in kwestie dist dan ook nog eens een compleet ongeloofwaardig verhaal op, namelijk dat ze hier vroeger woonde, maar inmiddels in een ziekenhuis in coma ligt na een verkeersongeluk. Arthur denkt eerst dat het een flauwe grap is van zijn beste vriend, verklaart zichzelf daarna compleet geschift maar ontdekt beetje bij beetje dat hij met geen mogelijkheid
kan ontkrachten wat de jonge vrouw, Lauren, hem allemaal vertelt. Eenmaal overtuigd, rest hem ook nog zijn omgeving te overtuigen, wat echter nogal blijkt tegen te vallen. En opeens blijkt de tijd te dringen, want het woord euthanasie is gevallen en hij merkt dat hij Lauren eigenlijk helemaal niet kwijt wil.
Er volgt, na heel wat onderzoek, een nogal wilde reddingsactie, waarin hij ook zijn beste vriend betrekt...

Levy is nog zo’n gevierd schrijver in Frankrijk en ook hier snap ik niet helemaal waarom. Hij is een veelschrijver, en dat merk je. Inhoudelijk is dit niet ongemeen diepgaand en eerder voorspelbaar, hoe orginineel de setting ook bedoeld is. Maar er zit een soort humor in zijn zinnen die dit boek wel tot aangename lectuur maakt. Je kan je er zo een romantische komedie bij voorstellen, in ware Hollywoodstijl. Die bestaat overigens ook: Spielberg verfilmde het boek onder de titel Just like Heaven. Het einde in de film is overigens anders dan dat van het boek, en naar het schijnt is dat in de Nederlandse vertaling Was het maar waar ook zo, aan de boekverslagen op internet te zien. Wel jammer, want het oorspronkelijke einde is dan toch net iets minder cliché.

ISBN 9789022551783 | Paperback | 224 pagina's | Uitgeverij Boekerij | februari 2009
Originele titel Et ci c'

© Elvira, 28 januari 2010