Mara Heijbrands

Toon alleen recensies op Leestafel van Mara Heijbrands in de categorie:
Mara Heijbrands op internet:

Vrouwen, zussen, minnaressen Vrouwen, zussen, minnaressen

Dit verhaal draait om vier personen, te weten Nora en haar zus Heleen en Constance met haar zus Rianne.

De conservatieve oudste zussen Nora en Constance zijn de carrièrevrouwen van het stel, ze zijn bereid heel ver te gaan om hun doelen te bereiken. Heleen en Rianne zijn de vrijgevochten meiden met bijna volwassen kinderen. Heleen heeft al diverse relaties achter de rug en heeft nu een seksuele relatie met de oudere Hans, de klusjesman. Eén maal in de twee weken delen ze het bed en beiden vinden het prima zo. Maar dan ontmoet Heleen Rianne en de vlam slaat in de pan, ze worden hevig verliefd op elkaar. Zo hevig dat Hans aan de kant wordt gezet en de twee vrouwen voortaan samen door het leven willen gaan.

Maar dan hadden ze niet gerekend op Nora en Constance. Nora wil graag een renovatieproject doordrukken tegen alle milieubezwaren in en burgemeester Constance moet ten alle tijden vóór haar plan stemmen.  Nora rekent zich al rijk, met de toestemming van Constance zal ze zeker promotie maken waar ook een prettiger salaris aan vast zit. De dames  kunnen het overigens goed vinden met elkaar. Constance waardeert de koele zakelijkheid van Nora zeer evenals haar keurige verschijning. Ze vindt Nora een verademing tussen alle onverschillig geklede en slordig gekapte mensen.

Als de twee vrouwen hun zussen Heleen en Rianne na een feestje innig afscheid zien nemen van elkaar, is de verbijstering en verontwaardiging groot. Heleen heeft vroeger door haar vrije levenswijze al genoeg schade aangericht vindt Nora en in de elitaire kringen van Rianne is zo'n lesbische verhouding 'not done'. Bovendien zien Constance en Nora de relatie van hun zussen als een gevaar voor hun carrière. Een schandaal rond een familielid kunnen ze missen als kiespijn. Samen beramen ze een plan om de innige verhouding tussen hun zussen te verbreken. Het is een akelig, gemeen, laag plan. Constance en Nora gaan rücksichtslos te werk, ze zullen kost wat kost deze zeer liefdevolle, gelukkige relatie kapot maken, maar tegen welke prijs...

Het verhaal leest vlot weg, je vliegt erdoor. Toch zat ik op gegeven moment wel met opgetrokken wenkbrauw te lezen vanwege de behoorlijk racistische visie van zus Nora op alles wat niet blank is. Ik kan daar slecht tegen. Zus Heleen heeft wel wat commentaar op de visie van Nora maar gezien haar vrijgevochten gedrag en totale desinteresse wat betreft afkomst of kleur had ik verwacht dat ze een stuk scherper zou reageren op het gedrag van Nora. Wat mij betreft had het racistische karakter van Nora niet zo getoond hoeven worden. Persoonlijk vind ik dat het niets toevoegt aan het verhaal, het is sowieso al een erg akelige, harde vrouw, die alles overheeft voor haar carrière.
De lesbische relatie wordt normaal en acceptabel beschreven. Ook Nora en Constance, als carrièredames, zijn redelijk geloofwaardig en je voelt steeds meer een afkeer voor deze akelige, egoïstische vrouwen. De keiharde Nora krijgt uiteindelijk toch last van haar geweten, maar of de toegebrachte schade dan nog te herstellen is?

Het verhaal wordt afwisselend door een van de vrouwen verteld, in het ene hoofdstuk is Heleen aan het woord, in het andere Constance enz. Zo komen we precies te weten welk motief iedereen voor hun eigen gedrag heeft.

De schrijfster zal nog wel wat meer het 'show don't tell' principe moeten leren hanteren. Soms legt ze teveel uit in plaats van ons een aantal zaken zelf te laten ontdekken via dialogen of houding van de personages. Het is een redelijk onderhoudend debuut, geen hoogstaande literatuur maar zeker geen romannetje daarvoor is het verhaal toch te prettig geschreven...
Ben benieuwd hoe een volgend boek van deze schrijfster zal zijn.

ISBN 9789402221756 | Paperback | 160 pagina's | Boekscout.nl | november 2015

© Dettie, 04 december 2015