Majgull Axelsson

Toon alleen recensies op Leestafel van Majgull Axelsson in de categorie:
Majgull Axelsson op internet:

Rosario is dood Rosario is dood

Dit boek is door de schrijver niet bedoeld als literair werk. Zij wil duidelijk maken wat er gebeurt op het gebied van kinderprostitutie.

Twee verhalen in dit boek zijn het belangrijkste.
Het eerste is het verhaal van Alex, die via de werkgever van zijn moeder met een westerse pedofiel in aanraking komt. Deze begint hem te misbruiken als hij nog erg jong is. Aanvankelijk wordt hij buiten bewustzijn gebracht en dan anaal gebruikt. Later doet de man dat als hij wakker is, want dat is immers opwindender. Dat de endeldarm van de jongen totaal verwoest wordt, zodat hij constant in zijn broek poept, interesseert hem niet. Voor Alex is het voordeel van deze ‘relatie’ dat zijn moeder en zusters te eten hebben. Later krijgen zij zelfs een huis van de misbruiker, een soort betaling voor de diensten van Alex dus.

Het dorp, of de kleine stad, waar Alex woont, wordt na een artikel in de Spartacus-gids een centrum voor mannen die seks met jongetjes willen. In een bepaald hotel verzamelen de heren zich, en vanuit dat hotel worden de contacten geregeld. Op een zeker moment zijn heel veel jongetjes uit arme families betrokken bij het misbruik op grote schaal. Die wordt gewoon opgevat als een toeristische attractie. Het schokkendst is dat de mannen de jongetjes niet als mensen zien, maar als gebruiksvoorwerpen. Alex wil gaan trouwen als hij zeventien is. Uit wraak wordt hij door diverse heren van het beruchte hotel verkracht en mishandeld.

Al die jaren dat dit speelt, doet zijn moeder alsof er niets aan de hand is. Dankzij de inkomsten van Alex kan zij haar arme familie naar de stad halen en hen voeden. Het is natuurlijk wel duidelijk wat er gebeurt, en door sommige familieleden wordt ze erop aangesproken. Ze verdedigt zich door te zeggen dat het geen kwaad kan, jongens kunnen immers hun maagdelijkheid niet kwijtraken.

Het tweede verhaal gaat over Rosario. Zij heeft een liefhebbende moeder, die jong sterft. Rosario wordt door haar grootmoeder de straat op getrapt en daar is ze overgeleverd aan bedelarij en prostitutie. Ze valt in handen van een Oostenrijkse arts, die haar verwond door een vibrator in te brengen en die breekt. Rosario overlijdt aan de gevolgen van de infectie die daar op volgt. Ze had best gered kunnen worden, als de artsen wat minder laks waren geweest, en haar toch medicijnen hadden gegeven hoewel ze die niet kon betalen.

Veel scènes zijn zo plastisch beschreven, dat ik me afvroeg of de pedo’s zich niet aan deze beschrijvingen kunnen gaan verlekkeren. Uiteindelijk denk ik van niet, omdat alles vanuit de kinderen wordt beschreven, dat pijn en angst ervaart. En eenzaamheid natuurlijk. Maar ik vind dit een moeilijk punt in het boek. Heel verbijsterend is het om te lezen hoe zoveel volwassenen de situatie in stand houden. Niet alleen de misbruikers, maar ook ouders, de katholieke kerk, de middenstand. Prostitutie brengt welvaart. Dit is kennelijk wat extreme armoede met mensen doet: ze slachtofferen hun eigen kinderen om te kunnen overleven. In deze arme samenleving worden straatkinderen helemaal aan hun lot overgelaten. Mensen staan onverschillig tegenover hen en ze worden overgeleverd aan pooiers en drugshandelaren.

Hoewel het boek niet literair is bedoeld, zou ik willen stellen dat het dat toch wel is. Het behandelt een onderwerp dat veel moeilijker voor het voetlicht te brengen is op een beschouwende of beschrijvende manier. De feiten kunnen wel genoemd worden, maar door dit neer te zetten als fictie, slaagt Axelsson erin om voelbaar te maken hoe verschrikkelijk deze gruwelijke exploitatie van kinderen is. Het is knap hoe zij het perspectief geloofwaardig bij de kinderen weet te leggen, hoe je voelt hoe die kinderen gevangen zitten. Ze kunnen niet weg uit de misbruikssituatie, er is geen alternatief, of ze onderhouden hun hele familie.
Dit is nou wat ik noem een goed boek.

ISBN 9789044503401 | Hardcover | 383 pagina's | Uitgeverij De Geus | december 2003

© PetraO, 13 februari 2016