Maggie Mitchell

Toon alleen recensies op Leestafel van Maggie Mitchell in de categorie:
Maggie Mitchell op internet:

De zomer van toen De zomer van toen

Ze waren twaalf jaar oud en hadden engelachtige gezichtjes. Innemende foto’s van de knappe Carly May en Lois prijkten op de voorpagina’s van tal van kranten. Kort na elkaar waren ze verdwenen. In het niets oplost, leek het wel. Heel Amerika hield de adem in en leefde met de ongeruste ouders van de meisjes mee. Men vreesde het ergste.

Na zes weken kwam er plotsklap een eind aan het mysterie. Carly May en Lois werden in goede gezondheid in een afgelegen blokhut aangetroffen. Ongedeerd keerden ze terug naar hun ouders. Tot grote opluchting van iedereen had hun ontvoerder zich niet aan de meisjes vergrepen. Carly May en Lois zagen elkaar niet meer terug. Hun ouders wilden het voorval zo snel mogelijk vergeten.

Tegenwoordig naderen Carly May – die zichzelf nu Chloe noemt – en Lois de dertig. Chloe is uitgegroeid tot een derderangs actrice met een drankprobleem terwijl Lois docent op een universiteit is. Terwijl Chloe de bloemetjes regelmatig buitenzet en de ene sterfscène na de andere speelt, is het onberispelijke gedrag van Lois haast dwangmatig. Beide meisjes zien hun ouders vrijwel nooit meer en in hun directe omgeving weet niemand iets over de ontvoering. Toch beheersen de zes weken met Zed – zoals ze hun ontvoerder noemden – hun leven volledig. Eén vraag blijft maar door hun hoofd spoken: waarom heeft Zed zich niet aan hun vergrepen?

Meisjes van twaalf zijn zich al aardig bewust van hun schoonheid. Ze zijn geen kind meer maar ook nog lang niet volwassenen. Toen Chloe en Lois ontvoerd werden, wisten ze dondersgoed wat er met ontvoerde meisjes gebeurde. Zed was anders. Hij was geen enge ontvoerder maar juist een knappe en charismatische man. Hij was lief voor hen, vaderlijk haast. Hij bood de meisjes warmte en geborgenheid, iets waar ze beide naar hunkerden. Zowel Chloe als Lois kwam thuis liefde tekort. Chloe woonde met haar vader en dominante stiefmoeder op een boerderij en de ouders van Lois bestierden een herberg waar de klant altijd voor het kind ging. In de blokhut van Zed waren de meisjes haast gelukkig, iets wat nog altijd een gevoel van verwarring bij ze oproept. Ze hielden min of meer van Zed, al joeg hij hen ook angst aan. Hij was immers een ontvoerder en juist het feit dat hij zich niet aan hen vergreep, deed vrezen voor een nog erger lot.

Lois heeft onder een pseudoniem een thriller over de ontvoering geschreven. Het is zogenaamd fictie. Tot haar grote verbazing verkoopt het boek goed en wordt het zelfs verfilmd. Chloe is naarstig op zoek naar werk en doet auditie voor een rol in de film. Wanneer ze het filmscript leest, slaat haar verbazing al snel om in woede. Ze begrijpt meteen wie het boek geschreven heeft. Het verhaal staat dan wel vol leugens, het komt ook griezelig dicht bij de waarheid. Chloe gaat spelen in een verhaal over haar eigen ontvoering. Een confrontatie tussen Chloe en Lois lijkt onvermijdelijk.

De zomer van toen is een intrigerend verhaal. Het is opgedeeld in vier delen. Het eerste, derde en vierde deel spelen zich in het heden af, het tweede deel bevat het boek dat Lois scheef. Vooral het effect dat de ontvoering op het leven van de meisjes heeft gehad, staat centraal. De zes weken met Zed hebben een onuitwisbare indruk gemaakt. Los van elkaar voelen ze zich nog altijd schuldig over de gevoelens die ze voor Zed koesterden en de jaloezie die ze voelden wanneer Zed de ander net wat meer aandacht gaf. Schuldgevoelens zijn er ook over het feit dat ze zomaar bij hem in de auto stapten. Ze waren oud en wijs genoeg om te weten dat vreemde mannen gevaarlijk konden zijn maar Zed had iets innemends. Ervandoor gaan met Zed voelde als een bevrijding. Toch nam de angst steeds meer de overhand. Wat was Zed van plan? Hoe zou hun avontuur aflopen?

Aanvankelijk lijkt de volwassen Lois de sterkste van de twee te zijn maar schijn bedriegt. Lois schrijft aan een vervolgroman maar het lugubere, fictieve verhaal verweeft zich met de werkelijkheid. Auteur Maggie Mitchell – die raakvlakken met Lois lijkt te hebben – profileert zich met dit romandebuut als een schrijfster met een groot invoelend vermogen. De psychologische roman De zomer van toen biedt een mooie mix van spanning en emotie.

ISBN 9789045208428 | Paperback | 356 pagina's | Karakter Uitgevers | juli 2015
Vertaald door Ireen Niessen

© Annemarie, 11 september 2015