Maaike Gerritsen

Toon alleen recensies op Leestafel van Maaike Gerritsen in de categorie:
Maaike Gerritsen op internet:

De geboorte van een wees De geboorte van een wees

Marieke heeft een druk leven. Samen met haar man Thomas voedt ze hun drie kinderen op en daarnaast heeft ze een drukke baan. Ze hebben net een koophuis gekocht waarin een grondige verbouwing gaande is. Haar moeder is haar grote steun en toeverlaat. Maar haar moeder is ziek. Ze heeft longkanker en zal niet meer genezen. Haar lieve moeder die nooit gerookt heeft en altijd gezond heeft geleefd zal gaan bezwijken aan deze gemene ziekte. Het combineren van de zorg voor haar moeder met het reilen en zeilen van haar gezin is zwaar. Daarbij komt het grote verdriet dat Marieke omgeeft. Haar vader is jaren terug heel plotseling overleden en nu zal zij ook haar moeder kwijtraken. Ze wordt een wees. Straks is ze niemands kind meer. De dood van haar vader houdt haar nu ook heel erg bezig. Warrige herinneringen uit het verleden doemen op. Marieke probeert zich staande te houden in deze nare periode maar wordt langzaam maar zeker toch overmand door depressieve gevoelens. Ze raakt zichzelf kwijt en moet haar eigen identiteit weer terugvinden.

Een verdrietig en ontroerend boek. Maaike Gerritsen schrijft zonder mooimakerij over het grote verdriet waar Marieke mee te maken krijgt. Over het zorgen van haar moeder en hoe de rollen ineens omgedraaid worden. Voor veel mensen zal de herkenning die ze vinden in het boek een zekere troost kunnen bieden. Marieke voelt zich alles behalve goed en de toon van het boek is dan ook bitter. De humor in het boek is zwartgallig. Deze stijl vind ik goed gekozen want er is ook niks moois aan het verliezen van een ouder. Dat hoeft niet mooi en lieflijk gebracht te worden. Deze rauwe manier past goed bij het onderwerp.

Wel is de opzet van het boek wat vreemd. De proloog gaat over een vrouw die een soort praktijk heeft waar mensen heen komen om hun levensverhaal op te laten schrijven. Daarna begint deze persoon met het uitwerken van het verhaal van Marieke. Na een pagina of honderd wordt het verhaal van Marieke onderbroken door het bezoek van een andere persoon in de praktijk. Aan het eind van het boek wordt wel duidelijk waarom dit onderdeel in het boek zit maar ik vond het een onprettige onderbreking van het verhaal. Het gebruik van tegenwoordige tijd en verleden tijd is eveneens wat verwarrend. Zo dacht ik even dat haar volwassen broer met de kinderen uit de buurt gevochten had. Het is echter een gebeurtenis uit het verleden dat in tegenwoordige tijd beschreven wordt. Het is vaak even puzzelen waar het verhaal zich precies bevindt. Later in het boek wordt dat minder of misschien ben ik eraan gewend geraakt.

Een mooie roman en vooral een troostrijk boek voor mensen in eenzelfde situatie. Er zullen mensen steun vinden in dit debuut van Maaike Gerritsen (1967). Net als de man van Marieke in het boek is ook de man van Maaike een Deen en samen hebben ze eveneens drie kinderen. Ze werkt momenteel aan de Hogeschool InHolland.

ISBN 9789041417619 | Paperback | 267 pagina's | Uitgeverij Anthos | mei 2011

© Annemarie, 21 juli 2011