Milou van der Will

Toon alleen recensies op Leestafel van Milou van der Will in de categorie:
Milou van der Will op internet:

Een enkeltje Venus Een enkeltje Venus

Het boek vertelt het verhaal over Julia, een transseksueel die eerst als Julius door het leven ging.
Na de proloog, waarin we zien dat Julius op school gepest wordt, belanden we in het ziekenhuis, waar Julia wacht op de operatie, waardoor ze eindelijk echt als vrouw door het leven kan gaan. Julia praat op haar kamer met Steffie, een persoon die alleen in het hoofd van Julia lijkt te bestaan.
Het is misschien een vreemde manier om een verhaal te vertellen, maar het werkt wel. Het brengt in ieder geval een zekere lijn aan in de fragmenten uit het leven van Julius. Je krijgt een goed beeld van wat het betekent om in het verkeerde lichaam geboren te zijn. Het verhaal springt soms wat heen en weer door de tijd, maar door de structuur van het boek, waarin Julia met Steffie praat, komt het allemaal toch wel natuurlijk over.

Ondanks het feit dat ik goed mee kan voelen met Julia, wekt ze ook wel eens wat irritaties bij me op. Julius praat op een gegeven moment met de pastoor over zijn gevoelens en die raadt hem aan om met een deskundige te praten, maar dat doet Julius niet. Hij kiest voor z'n liefde voor Valerie en vertrekt naar Amsterdam, waar hij na z'n studie als vormgever op de redactie van een tijdschrift terecht komt.

Hier ontmoet hij Nina, die lijkt te zien dat er iets met Julius aan de hand is. Ze krijgt een merkwaardige rol in het verhaal en lijkt al het initiatief naar zich toe te trekken, terwijl Julius zelf heel erg passief blijft, misschien naar mijn mening iets te passief. Nina komt op het idee om met Julia een weekend naar Parijs te gaan en dat gebeurt dan ook. Na een eerste zelfmoordpoging zoekt Julius nog steeds geen hulp en het lijkt er op dat die hulp ook niet aangeboden wordt, hetgeen me een beetje bevreemd. Als Nina ingrijpt op het moment dat Julius voor een trein wil springen, maakt zij een afspraak met een psychologe. Er wordt niets overlegd, het gebeurt gewoon en dat vind ik toch iets minder sterk. Het had in mijn ogen beter geweest als het een en ander meer in overleg zou zijn gebeurd, waarbij ze wel aan zou mogen dringen, zonder echt alle initiatief naar zich toe te trekken. Wat ik weer goed vind is de beschrijving van de ruzie tussen Nina en Julia voor Julia naar het ziekenhuis moet.

Het is in ieder geval een boek dat duidelijk maakt wat het betekent om transseksueel te zijn. Misschien maakt het ook duidelijk dat het misschien verstandig is om met dit soort gevoelens eerder hulp te zoeken, omdat ze je toch zullen blijven achtervolgen en uitstel alleen maar voor meer problemen kan zorgen. Het is een goed boek voor iedereen die iets meer wil weten over het onderwerp, zonder direct in wetenschappelijke verhandelingen te duiken, of autobiografieën van andere transseksuelen te lezen.

ISBN 9789023476955 | Paperback | 304 pagina's | Uitgeverij Cargo | mei 2013

© Renate, 21 maart 2015