Laura Madeleine

Toon alleen recensies op Leestafel van Laura Madeleine in de categorie:
Laura Madeleine op internet:

De patissier van Parijs De patissier van Parijs

‘De stad had hem verleid met haar stralende glimlach, hem leeggeschud en vervolgens in de kou gezet, buitengesloten van haar licht en haar vrolijkheid.’

De negentienjarige Guillaume le Frère is verdwaald in Parijs, als hij voor de tweede keer in die blauwe ogen kijkt, die hij herkent van zijn aankomst in de stad. Met zijn vriend Nicolas was hij hierheen getrokken voor werk bij de spoorwegen. Toen de jongens in Parijs aankwamen, was Guy in de drukte tegen een jonge vrouw aan gebotst. In die ene seconde van oogcontact beseft hij dat ze behalve mooi en jong, ook van een hogere klasse was, dus buiten zijn bereik.

Jeanne Clermont is de enige dochter van een beroemde Parijse banketbakker. Zij wil graag de zaak overnemen van haar strenge vader, die echter van mening is dat ze eerst en vooral een dame hoort te zijn. Bij de tweede ontmoeting springt de vonk echter over, en is er geen redden meer aan. Guy zegt zijn baan bij de spoorwegen op zegt en wordt jongste knecht in de patisserie. Hij weet zich snel op te werken, en weet af en toe een manier te vinden om Jeanne te zien. Als zij duidelijk maakt, dat ze graag het ‘echte Parijs’ wil leren kennen, wil Guy daar maar al te graag bij helpen. Tenslotte besluiten ze samen weg te gaan, maar iemand steekt daar een stokje voor.

In 1988 is in Cambridge Petra Stevenson, een jonge wetenschapper, bezig met haar proefschrift. Zij had een goede band met haar grootvader, Jim Stevenson, een schrijver, en wil graag diens biografie schrijven. Maar daar is al iemand mee bezig, iemand die op slinkse wijze de hand weet te leggen op de papieren van opa Jim. En hij beweert een schandaal te hebben ontdekt. Petra kan dat niet geloven, laat haar eigen onderzoek voor wat het is en gaat op zoek naar het verleden van haar opa. Zij vindt een foto waarop behalve twee onbekende mensen twee woorden staan: ’vergeef me’ in het handschrift van haar opa.

Twee verhaallijnen, die om en om verteld worden. Het verhaal van Guy en Jeanne dat zich afspeelt in het begin van de twintigste eeuw, wordt prachtig gesitueerd binnen het tijdsbeeld. De overstroming van Parijs is 1910 bijvoorbeeld speelt een grote rol.
Omdat je als lezer wilt weten hoe het afgelopen is met deze twee jonge mensen die tegen de normen en waarden van hun tijd in willen gaan maar daar niet in lijken te slagen, volg je ook het iets minder boeiende verhaal van Petra, die langzaam ontdekt wat er al die jaren geleden gebeurd is.

Een heerlijk meeslepend verhaal om in een avond uit te lezen. Een verfilming zou ook vast een succes zijn! Al mis je dan de verlokkende beschrijvingen van al dat lekkers dat in de patisserie gemaakt wordt.
Met zeven leesclubvragen.

ISBN 9789026138157 | Paperback | 320 pagina's | Uitgeverij De Fontein | juli 2016
Vertaald door Erica Feberwee