Karel ten Haaf

Toon alleen recensies op Leestafel van Karel ten Haaf in de categorie:
Karel ten Haaf op internet:

Geen zomer meer Geen zomer meer

Een moderne roman, geschreven in horten en stoten. Het eigenlijke boek bestaat uit hoofdstukken met een fragmentarische vertelling. Er zijn hoofdstukken met niet meer dan een overdenking in een of twee zinnen, of soms ook een korte mailbriefwisseling. Na het boek zijn er een aantal notities toegevoegd, over de afloop van het verhaal, en nog weer daarna zijn er twee hoofdstukken toegevoegd die het heden vertellen. Een warboel, maar heel goed te volgen.

De verteller is een schrijver, die de roman "geen zomer meer" op papier wil zetten. Daarin beschrijft hij het verhaal van een liefde, hoe het groeide tot een hoogtepunt en toen tot een einde kwam. In zijn dagelijkse leven heeft hij een vriendin, die niet wil dat hij "hun verhaal" opschrijft. Hij beweert dat hij dat niet doet, het is maar een verhaal maar ze vindt het maar niks. (en ze heeft gelijk vind ik, ik denk dat een schrijver altijd op de een of andere manier autobiografisch bezig is, en schrijven over een liefde die je op dat moment ook beleeft: Hoe kan je dat gescheiden houden?)
Het verhaal over de liefde wordt doorspekt met filosofische uitleg (de vriendin weet niets over Marx en Hegel, en moet dat weten, vindt hij), met politiek en mythen die gekoppeld zijn aan de naam van de vriendin: Asherah. Daartegenover staan heel veel sappige (?) beschrijvingen van hun seksuele activiteiten.
Het verhaal zelf is psychologisch, de gevoelens van de verteller gaan van himmelhoch jauchzend tot zum Tode betrubt. Want helaas: zijn vriendin maakt het uit, en daarmee verliest hij ook de tweede liefde van zijn leven: het dochtertje van Asherah.

Kortom, het boek heeft zowat alles. Maar ik vond het niet prettig om te lezen. Dat hangt natuurlijk samen met mijn persoonlijke voorkeuren, ik hoef geen verhandelingen over de dialectiek, en die seksscenes kunnen voor mij ook al weg. Maar dan blijft er niet veel meer over dan een treurig verhaal..

ISBN 9054520973 | Paperback | 208 pagina's | Uitgeverij Passage | 2003

© Marjo, december 2004

Bokkenvla Bokkenvla

Het boekje begint met de aankomst van de journalist Perry Oostvogel in het buurtschap Limbus om daar de bekende kunstenares Atelie Rezel te interviewen. Het is een unieke kans want Atelie laat zich zelden interviewen. Atelie blijkt echter niet thuis maar de deur van haar huis staat open en Perry besluit binnen op haar te wachten. Het wachten duurt lang en Perry trekt de fles wijn open die hij voor Atelie had meegebracht, met het gevolg dat hij in slaap valt en pas de volgende dag wakker wordt. Atelie is er nog steeds niet. Perry besluit op onderzoek uit te gaan en komt tot de ontdekking dat Limbus alleen door mannen bewoond wordt. Bij navraag blijken ze Atelie de laatste dagen niet gezien te hebben.
Als Perry een winkel zoekt om wat eten te kunnen kopen blijkt dat die er niet is. Een buurman brengt hem daarop bokkenvla om de honger te stillen. Er doen zich enkele vreemde zaken voor maar echt aandacht besteedt Perry er niet aan. Hij wil Atelie vinden en besluit het huis van Atelie nader te onderzoeken. Uiteindelijk vindt hij haar dagboek. Om de tijd te doden pakt Perry het dagboek en leest alle hartroerselen en sexuele fantasieën van Atelie.

De bewoners van Limbus hebben Perry ondertussen volledig geaccepteerd en zijn zeer verheugd dat Perry hun bokkenvla heeft gegeten. Of Perry daar ook zo blij mee moet zijn? Langzamerhand gebeuren er steeds vreemdere dingen met een heel bizar einde als hoogtepunt...

Mijn mening:
Het is een apart boek, het begint heel onschuldig met de aankomst in het landeljke dorpje. Hoe verder je leest hoe meer bizar, en soms onsmakelijk, wordt het. Toch blijft het wel boeien. De sexuele fantasieën van Atelie worden uitgebreid beschreven. Het einde is ronduit bizar, kan er geen ander woord voor vinden. Het laat je een beetje geschokt achter.
Op de flaptekst staat o.a. 'Een roman over normen en waarden' maar dat kan ik er niet in zien. Daar is alles té vreemd voor.

ISBN 9054521228 | Paperback | 112 pagina's | Uitgeverij Passage | oktober 2004

© Dettie, november 2004