Joseph Pearce

Toon alleen recensies op Leestafel van Joseph Pearce in de categorie:
Joseph Pearce op internet:

Voet bij stuk Voet bij stuk

"Wij zijn de meest prestigieuze uitgeverij in ons taalgebied, en dus uitgevers van literatuur van de hoogste kwaliteit. We zijn bovendien de laatsten die geen duimbreed wijken voor de grijpklauwen van de commercie. Terwijl anderen een knieval voor dat monster doen, buigen wij het hoofd enkel voor de majesteit van de schone letteren. Misschien begrijpt u mij beter als ik de vergelijking met de filmwereld maak. Wij winnen Gouden Palmen, Gouden Beren en Gouden Leeuwen, de anderen produceren B-films.
We zijn zo gerenommeerd dat we al drie generaties lang hofleverancier zijn. Een verstandige beslissing van onze vorsten. Het leven is kort. Waarom zou het koningshuis zijn kostbare tijd met kitschlectuur willen verdoen?"

Aan het woord is Emma Kranenberg de verteller van dit verhaal. Zij is secretaresse en manusje-van-alles, in feite de spil van de zeer gedegen uitgeverij Opperman & Winterberg. Hun naam staat garant voor uitstekende en succesvolle boeken. Emma is dan ook meer dan trots op haar baan, sterker nog, ze leeft voor de uitgeverij. Ze is vergroeid met haar werk en ze leest, net als meerdere medewerkers van de uitgeverij, ook manuscripten.

Maar dan introduceert de oude directeur op het nieuwjaarsfeest een vrouw, Barbara van Halen - de naam past overigens uitstekend bij haar latere handelingen - Tot ieders verrassing wordt zij geïntroduceerd als de nieuwe directrice van de uitgeverij! Met ingang van 1 februari aanstaande nog wel. Barbara heeft naam gemaakt door bedrijven nóg winstgevender te maken dan ze al waren, verstand van boeken heeft ze niet, maar dat geeft niet, het gaat om het bedrijf. Emma is compleet overdonderd en boos. Van het begin, staat Barbara haar tegen. Maar als zij Emma voor de keus stelt te blijven of met een dubbel ontslagbonus te verdwijnen is de keus snel gemaakt. Ze zal wel eens laten zien dat ze onmisbaar is, haar bijnaam is niet voor niets Emma Duizendpoot!

Ze kan haar geluk dan ook niet op als een van de door haar gelezen manuscripten een meesterwerk blijkt te zijn. Dit boek gaat het helemaal worden! De stilte na de storm van Boudewijn Bogaard is geniaal! Gelukkig is iedereen het daar over eens. Ze moeten die man zo snel mogelijk een contract aanbieden, zo direct zijn er andere kapers op de kust! Emma krijgt de schone taak de man te bezoeken en daarmee begint een heel bizarre bal te rollen... Alle zeilen moeten bijgezet worden om de schrijver en het boek onder de aandacht van het grote publiek te krijgen én te houden, enkele leugens worden daarom niet geschuwd.

Ondertussen gaat de uitgeverij gebukt onder de commerciële plannen van Barbara. Zij wil thrillers in het fonds want die verkopen goed en ze is ook niet vies van makkelijke lectuur... Elke vezel in Emma's lijf verzet zich tegen deze plannen, ze vecht en knokt om de hoge normen en waarden van de uitgeverij te behouden. Ze is bereid daarvoor héél ver te gaan. Maar of het haar lukt?

Op flaptekst staat te lezen: "In deze satire richt Joseph Pearce zijn pijlen op al wie beweert de letteren een warm hart toe te dragen. Waarom spelen bedrijfsmanagers voor uitgevers? Wat zijn de gevolgen van een hype? Zien lezers het onderscheid tussen kwaliteit en knoeiwerk? Is er wel een winnaar in de oorlog tussen commerciële belangen en de hooggestemde idealen van de letterarbeider?" Om dit alles onder woorden te kunnen brengen én daar omheen nog een erg vermakelijk, bij tijden hilarisch, verhaal te schrijven is knap.
Ik heb me dan ook erg vermaakt met dit boek, dat precies de zwakke én sterke plekken rond lezen en uitgeven aangeeft. Zeker, voor herlezen vatbaar.

- Achterin het boek staat een dankwoord aan een zeer uiteenlopende groep mensen, variërend van Beatrix van Oranje-Nassau, PG Woodhouse,, Truman Capote tot Gore Vidal, W.F. Hermans, Martin Luther, Winston Churchill, enz. Dat dankwoord is tekenend voor dit verrassende boek. -

ISBN 9789460013171 | Paperback | 191 pagina's | Uitgeverij Vrijdag | april 2015

© Dettie, 20 april 2017