Jonathan Coe

Toon alleen recensies op Leestafel van Jonathan Coe in de categorie:
Jonathan Coe op internet:

De Rotters Club De Rotters Club

Birmingham 1974 Deel 1
Ben, Doug en Philip zijn bevriende klasgenoten die op de King William school zitten. Doug heeft linkse politieke ideeën die niet gedeeld worden met de andere twee maar ondanks dat zijn het zeer goede vrienden. Benjamin (Ben) is heftig verliefd op Cicely maar die merkt hem nauwelijks op. Gelukkig is Ben ook erg geïnteresserd in muziek en probeert hij samen met Philip een band op te richten. Wat natuurlijk niemand weet is dat hij ook diverse composities voor Cicely heeft gemaakt.
Ben's oudere zus, Lois, heeft een vriend Malcolm die ook gek is van muziek. Door hem leert Ben allerlei nieuwe muziekstromingen en aparte mensen kennen.
Colin, Ben's vader, heeft andere problemen. Er zijn reorganisaties aan de gang in de autofabriek waar half Birmingham werkt. Er zullen naar alle waarschijnlijkheid gedwongen ontslagen vallen. Hij moet bemiddelen tussen de vakbond en de directie wat niet al te gladjes verloopt. Bill, Dougs vader, is een leidingegevende vakbondsman, die een hopeloze relatie heeft met zijn secretaresse Miriam. Eén werknemer heeft dat ontdekt... Barbara, Dougs moeder, is gevallen voor de charmes van een leraar van Doug.
De enige die echt gelukkig lijkt is Lois, zij houdt van Malcolm en ziet de toekomst rooskleurig in totdat er een bom geplaats door de IRA ontploft in het café waar ze zitten.

Deel 2 Een jaar later
Lois heeft de bomaanslag overleeft maar Malcolm niet. Lois is in een diepe depressie weggezakt en moet opgenomen worden. Ben bezoekt haar trouw elke zaterdag. Ben is nog steeds erg verliefd op Cicely, zij is de ware voor hem maar nog steeds ziet zij hem niet staan totdat Ben een zeer kritisch stuk over haar schrijft in de 'schoolkrant'. Cicely ziet hem staan en praat tegen hem! En luistert naar hem! Ook de band begint eindelijk vastere vormen aan te nemen en het eerste optreden vindt plaats, het resultaat is anders dan zij verwachten...

Deel 3
Doug gaat naar Londen voor een gesprek met een vooraanstaand muziektijdschrift en ontdekt daar 'swinging' Londen.
Cecily is vertrokken en Ben knoopt een relatie aan met Jennifer die hij na een groot feest naakt naast zich aantrof in een kledingkast! Ze weten dat ze niet bij elkaar passen maar ach het is leuk voor zolang als het duurt.
Ben ontdekt dat het met Cecily niet zo goed gaat én dat ze vlakbij hun vakantieadres logeert. De altijd zo verlegen en schutterige Ben maakt een plan.

Het lijkt een soap als je het verhaal zo leest maar dat is het niet. Daarvoor kan Coe te goed schrijven. Het is een subtiele coming of age roman. Je leeft mee met de dromen van Benjamin en voelt de problemen die Doug heeft met het gedrag van zijn ouders. Het meest ontroerende zijn de gedeelten rond Lois als Ben haar opzoekt in de inrichting. Alle drie de jongens hebben idealen maar Engeland veranderd, wordt harder. Het Tatcher tijdperk breekt aan en de jongens moeten het doen met wat zij kunnen.
Ik merk wel dat het verhaal gauw 'verdwijnt' toch heb ik het met plezier gelezen er zit namelijk veel humor in zoals alleen Engelse humor kan zijn. En het verhaal blijft door de verschillende personages boeien.

ISBN 9029075236 | Paperback | 422 pagina's | Uitgeverij Meulenhoff | 2004

© Dettie, juli 2006