Jonas Jonasson

Toon alleen recensies op Leestafel van Jonas Jonasson in de categorie:
Jonas Jonasson op internet:

Gangster Anders en zijn vrienden Gangster Anders en zijn vrienden

(en een enkele vijand)
Jonas Jonasson

Het familiefortuin van Per Persson was lang voor zijn geboorte al verloren gegaan. Door de komst van de tractor werd Pers opa, paardenhandelaar Henrik Bergman, van zijn troon gestoten waarna zijn laatste paard hem een dodelijke trap verkocht.  De pogingen van zijn zoon – de vader van Per – om machines in een kwaad daglicht te stellen, liepen op niets uit. Ook een carrière in de rekenmachine-business resulteerde niet in het beoogde succes. Pers vader gaf het op en zocht troost in drank. Toen Pers vader alleen nog maar dronken en ongewassen door zijn huis zwalkte, nam zijn jonge vrouw de benen. Ze nam de baby mee.

Pers moeder sleepte een baantje als parkeerwachter in de wacht. Het was als tijdelijke oplossing bedoeld maar toen ze verliefd op een IJslandse bankier werd en haar parkeerwachtersuniform aan de wilgen hing, was haar baby inmiddels tot een zestienjarige jongen uitgegroeid. Per besloot niet met zijn moeder en kersverse stiefvader naar Reykjavik te verhuizen, maar in Zweden te blijven. Hij was net klaar met school en het bordeel waar hij tijdens zijn schooltijd stiekem had gewerkt – nee, niet als gigolo – was zojuist tot een karig hotel getransformeerd. Per werd aangesteld als receptionist en mocht in zijn bescheiden kantoortje slapen.

Een baan als receptionist in een schimmig hotel, was beslist geen droombaan. Het betaalde nog slecht ook. Tot overmaat van ramp meldde zich een nieuwe gast bij Pers receptiebalie. Het was de zesenvijftigjarige Gangster Anders die zojuist de gevangenis had verlaten waar hij een lange straf had uitgezeten. Gangster Anders was niet van plan om nogmaals achter de tralies te verdwijnen. Vanaf nu zou hij de zaken anders aanpakken en geen moorden meer plegen. Hoe hij zijn kalmte zou bewaren, wist hij nog niet. Gangster Anders was namelijk niet bijzonder slim.

De vrouwelijke pastor die zich kort na Gangster Anders meldde, was dat wél. Toch was ze lange tijd niet schrander genoeg om zich aan haar uitzichtloze bestaan te ontworstelen. De pastor geloofde helemaal niet in god maar in haar familie werden alle mannen nu eenmaal pastor, een functie die van vader op zoon overging. De pastor was weliswaar geen man maar bij gebrek aan een broer, moest zij het klusje klaren. Dat ze niet wilde, deed er niet toe. Na de dood van haar vader schoot ze echter uit haar slof, waarna ze stante pede uit de kerk werd verwijderd.

Het vreemde trio besluit samen te gaan werken. Wie een appeltje met iemand te schillen heeft, kan dat voortaan door Gangster Anders op laten knappen. Hij kan ingehuurd worden om armen en benen van mensen te breken.  Per en de pastor regelen de opdrachten en het geld stroomt binnen. Gangster Anders geeft al zijn inkomsten in de kroeg uit maar Per en de pastor potten hun deel  op. Hoe meer ze verdienen, hoe hebberiger ze worden. Ze hebben al een flinke som geld gespaard op het moment dat Gangster Anders plotsklap besluit zijn verdere leven aan god te wijden. Dat doet hij weliswaar op een unieke manier maar mensen mishandelen is er niet meer bij.  De inhalige receptionist en pastor zien hun lucratieve handeltje in rook opgaan. Ze vinden dat ze nog lang niet rijk genoeg zijn en beramen een snood plan.

Het debuut van Jonas Jonasson was (en is nog altijd) een doorslaand succes. De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween was in Zweden zelfs het bestverkochte boek van 2010. Ook ik heb enorm van het boek genoten. De tranen van het lachen liepen me over de wangen. Ook zijn tweede boek - De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje – heb ik met veel plezier gelezen. Het was weliswaar niet zo goed als De 100-jarige man maar toch absoluut de moeite waard. Ik keek dan ook reikhalzend naar zijn derde boek uit. Helaas is Gangster Anders en zijn vrienden (en een enkele vijand) me tegengevallen.

De boeken van Jonas Jonasson kenmerken zich door bijzondere hoofdpersonen die op hun levenspad vreemde lieden tegenkomen. De bijzondere levensvisies van deze personages vormen samen een kostelijk verhaal. In Gangster Anders en zijn vrienden (en een enkele vijand) slaat Jonasson de plank helaas mis. De personages zijn allesbehalve sympathiek en ondanks de zwartgallige humor, waar ik normaal zo van hou, maakt het verhaal me niet aan het lachen.

Wie zo’n fantastisch debuut als De 100-jarige man schrijft, maakt het zichzelf reuze moeilijk. Kan zo’n succes ooit geëvenaard worden? Jonas Jonasson kan zich deze misser permitteren maar mijn verwachtingen voor boek vier zijn nu wel hooggespannen!

ISBN 9789048828586 | Hardcover | 304 pagina's | Meridiaan Uitgevers | oktober 2015
Vertaald door Corry van Bree

© Annemarie, 28 november 2015