Joke J. Hermsen

Toon alleen recensies op Leestafel van Joke J. Hermsen in de categorie:

Tweeduister Tweeduister

Over dit boek van 468 bladzijdes heb ik bijna drie weken gedaan. Het is een erg boeiend verhaal, maar leest traag.
Hermsen heeft de levens van Virginia Woolf en Tom S. Elliot bestudeerd, en een roman geschreven rond deze twee schrijvers. Ze maken deel uit van de Bloomsburygroep. in Londen, tussen 1925 en 1940.

De hoofdpersoon is Martha Thompson. Haar moeder is een Nederlandse, en haar vader een Brit. Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak was het gezin net in Londen, en daar is haar vader opgepakt, weggestuurd naar België, en ze hebben nooit meer iets van hem vernomen. Nu de oorlog voorbij is en haar moeder overleden, gaat Martha op zoek. Ze wil proberen of in de registers iets van haar vader terug te vinden is.
Ze komt door toeval in een boekwinkel te werken, en omdat ze aspiraties heeft om ook te gaan schrijven, spreekt ze de schrijvers aan die daar komen. Zo komt ze in het kringetje rond Virginia, Tom en andere schrijvers terecht.

Zowel Tom als Virginia hebben een slecht huwelijk. Tom houdt er een erg negatief vrouwbeeld op na, en handelt daar ook naar. Zijn zenuwzieke vrouw heeft geen schijn van kans. Virginia heeft wat meer in de pap te brokkelen, haar boeken zijn ook feministisch van aard, maar ze heeft er moeite mee zich staande te houden. Ze heeft last van manisch-depressiviteit.
Hermsen heeft ook het feminisme als thema genomen, ze belicht via deze twee mensen de tegenstelling: juist in die tijd, toen veel mannen niet of verminkt terugkwamen van het slagveld, kregen vrouwen hun kans, er werden demonstraties gehouden, er werd gevochten voor stemrecht. Maar als vrouwen nog in 'ouderwetse' relaties zaten, hadden ze nauwelijks de mogelijkheid te ontsnappen: de man had nog alle macht.
Voeg daarbij de problemen die de Eerste Wereldoorlog met zich mee had gebracht, de dreiging van de 'man in Duitsland', het kunstenaarswereldje in Londen en in Parijs, en het rare feit dat een boek voor de rechter werd gedaagd... een boek dus met zeer veel elementen. Ik denk dat een kenner van de boeken en gedichten van Woolf en Elliot er nog veel meer uit kan halen.
Doordat Hermsen steeds een andere verteller aan het woord laat, kun je het boek makkelijk even wegleggen en de boel laten bezinken. In die tijd heb ik twee maal de naam Virginia Woolf in de krant zien staan, deze dame heeft haar tijd dus overleefd! In tegenstelling tot Elliot.

"Maar haar herinneringen zijn de voeten waarmee ze door de wereld loopt."

ISBN 9029521953 | Hardcover | 468 pagina's | De Arbeiderspers | 2000

© Marjo, januari 2008