John Burnham Schwartz

Toon alleen recensies op Leestafel van John Burnham Schwartz in de categorie:
John Burnham Schwartz op internet:

Claire Claire

Julian is een rustige jongeman van weinig woorden. Hij studeert politicologie in New York.
Als hij op een dag op weg is naar een professor die hij wil vragen om zijn begeleider te zijn bij het afstuderen, begint het pijpenstelen te regenen en hij rent naar het bordes van een museum.Daar staat al iemand, en die iemand is Claire. Het is liefde op het eerste gezicht, waarschijnlijk van twee kanten, maar we krijgen het verhaal verteld door Julian, dus hoe Claire er precies over denkt dat weten we nooit zeker.
Wel vertelt Julian, die te verlegen is, te onzeker van zichzelf om haar adres of telefoonnummer te vragen, hoe ze hem toeroept als de regen opgehouden is: "ik zit soms in café Pamplona".
En nog durft hij hij daar niet op te zoeken. Pas als de professor hem vraagt om een plaats te noemen waar ze elkaar een keer zullen treffen, noemt hij café Pamplona.
Dat hij de professor en Claire aan elkaar voorgesteld heeft, daar zal hij later nog spijt van krijgen, maar eerst ontwikkelt de relatie tussen hem en Claire helemaal naar wens. Tot Claire te horen krijgt dat haar vader, aan wie ze sterk gehecht, is zwaar ziek is. Ze vraagt Julian om even niet te veel eisen te stellen, niet meer dan vriendschap van haar te vragen. En Julian houdt zich in. Claire gaat naar huis, Julian laat haar met rust. Tot ze op een dag naar hem toekomt met twee tickets naar Parijs: haar vader heeft haar gevraagd om te gaan kijken in een Frans dorpje, waar hij ooit gelukkig was, en hem dan te vertellen wat ze er aan trof. Zoals Claires vader op die speciale plek gelukkig was, zo zijn Julian en Claire dat ook. Tot er een telefoontje uit Amerika komt...en de ene rampspoed op de andere volgt.

Het is een verhaal over de liefde, over verlangen, en hoe twee mensen elkaar ondanks dat niet kunnen bereiken. Het is een mooi verhaal en je leest het te snel. Want zoals ik pas later op de flap las, raadt Frank McCourt de lezer aan:" Het is verleidelijk om deze roman in één keer uit te lezen. Doe dat niet. Leg hem neer en laat je zinnen betoveren."
Voor mij was dit te laat, maar het is iets wat ik ook zou aanraden.

John Burnham Schwartz is de auteur van het succesvolle debuut Reservation Road (1998). Hij woont in New York met zijn vrouw, de filmmaker Aleksandra Crapanzano. Schwartz behoort tot de generatie van jonge Amerikaanse schrijvers als Brett Easton Ellis, Jay Mclnerey en Douglas Coupland

ISBN 9789023402886 | Ingenaaid | 279 pagina's | Uitgeverij Cargo | oktober 2002
Vertaler: G. Houtzager

© Marjo, augustus 2005