Joanna Rakoff

Toon alleen recensies op Leestafel van Joanna Rakoff in de categorie:
Joanna Rakoff op internet:

Mijn jaar met Salinger Mijn jaar met Salinger

Joanna Rakoff verhuist op drieëntwintigjarige leeftijd naar New York waar ze gaat werken bij het legendarisch literaire agentschap van J.D. Salinger. - In het boek het Agentschap genaamd. -  Joanna weet aanvankelijk niet eens wie Salinger is en heeft ook nog nooit een boek van hem gelezen. Als haar bazin zegt: "We moeten het over Jerry hebben" heeft Joanna ook geen idee wie die Jerry is. Jerry Seinfeld is de enige Jerry die ze kan bedenken. Maar die onwetendheid verandert snel want alles op het Agentschap staat in het teken van Jerry D. Salinger, hun paradepaardje.

Salinger zelf leeft na alle commotie rond zijn boek The Catcher in de Rey al geruime tijd een zeer teruggetrokken bestaan. Hij wil nauwelijks iets met de buitenwereld te maken hebben. Het agentschap moet er voor waken dat aan niemand zijn adres en telefoonnummer doorgegeven wordt. De brieven voor Salinger die in grote getale op het Agentschap binnenkomen, mogen ook niet doorgestuurd worden. Veel briefschrijvers herkennen namelijk iets van zichzelf in de boeken van Salinger en willen advies of herinneringen aan de oorlog met hem delen. Ze gaan heel ver in hun eigen verhalen.
Het wordt onder andere Joanna's taak om die zeer persoonlijke brieven te beantwoorden met standaardbrieven. Maar al snel raakt ze zo gefascineerd door de brieven dat ze op persoonlijke meritus antwoord geeft, wat haar overigens door de brievenschrijvers niet altijd in dank wordt afgenomen.

Het bizarre is dat het lijkt alsof op het kantoor de tijd stil is blijven staan. Er wordt geen gebruik gemaakt van computers, Joanna werkt vanaf een dictafoon en een elektrische schrijfmachine. Dit omdat Salinger niets wil weten van computers. Uiteindelijk komt er toch één computer voor al het personeel maar die mag alleen gebruikt worden als er een goede reden voor is. Het ding staat midden in de kantoorruimte zodat niemand er stiekem achter kan kruipen en dient voornamelijk om te controleren of iemand onrechtmatig teksten van Salinger gebruikt.

Opvallend is dat op het kantoor een uitstekende sfeer hangt. Eveneens opvallend is de enorme hoeveelheid drank die daar ingenomen wordt en het hoge aantal sigaretten die opgestoken worden.
Salinger belt af en toe op en iedereen kan meegenieten met de gesprekken omdat die luid schreeuwend gevoerd moeten worden. Jerry is namelijk zeer slechthorend. Eén keer komt Salinger zelfs op kantoor en dan maken we kennis met deze vriendelijke, beetje wereldvreemde man. Een hoogtepunt in het verhaal.

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen weet een piepkleine drukkerij uit Virginia toch Salinger te bereiken met het verzoek een verhaal te mogen publiceren. Na enorm veel gedoe en strenge eisen stemt Salinger uiteindelijk toe. Het zal groot nieuws zijn dat eindelijk na al die jaren weer een boek van hem zal verschijnen. De uitgeverij mag absoluut niets laten uitlekken. Helaas is deze niet tegen de druk van de ongelofelijke primeur bestand.
Salinger is opnieuw alle vertrouwen kwijt.

Joanna is in dat jaar ook niet stil blijven zitten. Ze leest manuscripten en blijkt er een goede neus voor te hebben. Ze vist de pareltjes er tussenuit. Ook waagt ze zich aan het schrijven van gedichten, iets wat Salinger weet en waar hij altijd belangstellend naar vraagt. Inmiddels is ze begonnen met lezen van zijn boeken en is compleet overdonderd.
Naast haar werk heeft ze nog een onduidelijke relatie met ene Don, een aankomend schrijver die weinig rekening houdt met Joanna. Eigenlijk verlangt zij ook erg terug naar haar grote liefde, haar universiteitsvriendje. Ze begrijpt zelf niet goed waarom ze bij hem weg is gegaan. Haar verdere privéleven blijft nogal vaag en schimmig.
Het is een jaar waarin veel gebeurt. Een jaar waarin Joanna groeit en dankzij haar werk durft te kiezen voor zichzelf en leert wat haar talenten zijn.

Een bijzonder verhaal over een bijzonder Agentschap en een bijzondere schrijver.
Ik heb dan ook bijzonder genoten van dit boek.