Jesper Malmose

Toon alleen recensies op Leestafel van Jesper Malmose in de categorie:
Jesper Malmose op internet:

Borgen Borgen

Borgen is een succesvolle Deense televisieserie. De serie is bedacht door Adam Price en het eerste seizoen werd uitgezonden in 2010. Auteur Jesper Malmose heeft het script van het eerste seizoen verwerkt tot een intrigerende roman.

Borgen betekent “De Burcht” en verwijst naar Christiansborg in Kopenhagen. In dit gebouw is de Deense regering gehuisvest. Het boek gaat van start met een spannende verkiezingsstrijd. Wanneer Hesselboe, de huidige premier, in een vlaag van paniek een privéaankoop doet met een creditkaart van de staat, is hij van plan het geld zo snel mogelijk terug te storten. De bon van de aankoop belandt bij zijn perschef Ole Dahl. Ole Dahl heeft een uiterste geheime affaire met journaliste Katrine Fønsmark. Na een intiem samenzijn gaat het mis. Ole sterft aan een hartaanval. In paniek belt Katrine haar goede vriend Kasper Juul. Hij stuurt Katrine naar huis en zorgt ervoor dat bewijs van haar aanwezigheid uit het appartementje van Ole verwijderd wordt. En dan valt Kaspers oog op de tas van Ole. Er steekt een bon uit. Het is de bon van de privéaankoop.

Kasper Juul is de spindoctor van politica en lijsttrekker Birgitte Nyborg. Hij is in zijn nopjes met de belastende bon maar Birgitte ontsteekt in woede wanneer Kasper oppert de bon te gebruiken om de premier ten val te brengen. Kasper baalt en in een impuls geeft hij de bon aan politiek tegenstander Michael Laugesen. Tijdens een politiek debat op TV1, gepresenteerd door Katrine, haalt Laugesen uit naar Hesselboe. Er breekt chaos uit. Voordat alles in het honderd liep maakte Birgitte een opmerkelijke keuze. In haar tweeminutentoespraak week ze af van de door Kasper geschreven tekst en liet ze haar hart spreken. Deze opwelling levert Birgitte grote sympathie van het volk op. Uiteindelijk wordt ze, na de nodige strijd, de nieuwe minister-president van Denemarken.

Birgitte ontslaat Kasper omdat hij de bon aan Laugesen heeft gegeven. Toch merkt ze al snel dat ook zij soms vuil spel moet spelen. Wanneer ze belastende e-mails van Laugesen in handen krijgt, blijkt ze geen haar beter dan Kasper. Laugesen verlaat de politiek en wordt hoofdredacteur van de Ekspres. Via de krant begint hij een haatcampagne tegen Birgitte.

Een land besturen is geen kinderspel en Birgitte maakt zeer lange dagen. Dat dit ten koste gaat van haar gezin, doet haar pijn. In eerste instantie zijn haar man Phillip en kinderen Laura en Magnus begripvol maar na verloop van tijd ziet Birgitte steeds vaker een stil verwijt in hun ogen. Tijd om zich hierover druk te maken heeft ze niet. De begroting moet goedgekeurd worden en dat blijkt een uiterst lastige klus. Ook daarna is er geen tijd voor ontspanning want Groenland, onderdeel van het Deense koninkrijk, blijkt door de CIA gebruikt te worden voor geheime activiteiten. Vervolgens wordt Birgitte er door de Ekspres van beschuldigd een affaire met haar nieuwe spindoctor te hebben; ontvangt ze een dubieus staatshoofd dat mogelijk mensenrechten schendt; moet ze  de gemoederen sussen nadat een afluisterschandaal aan het licht komt en een dure aankoop voor Defensie goedkeuren. Birgitte is bijna niet meer thuis en haar gezin raakt van haar vervreemd.

Jesper Malmose heeft het script van Borgen kort maar krachtig samengevat in dit boek. Het moet een enorme klus zijn geweest om het omvangrijke verhaal tot een boek van 336 pagina’s te verwerken. Grotere ontwikkelingen worden hierdoor soms wat beknopt weergegeven maar doordat de schrijver ook ruimte voor details heeft gereserveerd, is het toch een mooi en compleet geheel geworden. De personages en uiteenlopende situaties komen ook in boekvorm goed tot hun recht. Hoofdpersonen Birgitte, Kasper en Katrine zijn raak neergezet waarbij de sterke en minder sterke kanten van hun persoonlijkheden mooi zijn belicht. De politici en betrokkenen in dit boek moeten stevig in hun schoenen staan en van alle markten thuis zijn. Wie Borgen heeft gelezen zal politiek nooit meer als saai bestempelen.

ISBN 9789021446691 | Paperback | 336 pagina's | Uitgeverij Q | april 2013
Vertaald door Kor Vries en Lammie Post-Oostenbrink

© Annemarie, 14 mei 2013