Jeanne Kalogridis

Toon alleen recensies op Leestafel van Jeanne Kalogridis in de categorie:
Jeanne Kalogridis op internet:

De duivelse koningin De duivelse koningin

Catharina de Medici leefde van 1519 tot 1589. Ze was de vrouw van Henry II van Frankrijk en werd koningin toen hij in 1547 koning werd. Hij besteedde al zijn tijd aan zijn twintig jaar oudere minnares. Na zijn dood bij een ongeluk regeerde Catharina achter de schermen voor haar drie zoons. Ze staat bekend als een bloeddorstige vrouw die haar tegenstanders vergiftigde.

De schrijfster Jeanne Kalogridis verwerkt de historische feiten in een roman vol intriges. De titel is misleidend: Catharina komt juist heel menselijk over en met haar misdaden valt het wel wat mee. De titel verwijst dus meer naar de reputatie van de koningin dan naar de inhoud van de roman. Eerst wordt beschreven hoe Catharina opgroeide in Italië en hoe ongelukkig haar huwelijk met de kroonprins is. Ze vindt het vreselijk dat hij openlijk verliefd is op zijn mooie minnares. Ook duurt het lang voordat ze zwanger wordt. Daarom wendt ze zich tot een hofastroloog die allerlei duistere krachten aanwendt om haar zwanger te laten worden. Dat lukt en na de dood van haar man bij een toernooi neemt de politieke macht van Catharina toe. Ze regeert in naam van haar zoon die ook al vroeg sterft. Dit herhaalt zich bij een volgende zoon. Catherina wil absoluut dat haar dynastie blijft regeren en is een sluw politica. Maar ze maakt een grote fout doordat ze actief betrokken is bij een aanslag op de Hugenoten. Daarvoor misbruikt ze zelfs het huwelijksfeest van haar dochter. Dit besluit levert haar een smet op haar naam op.

Het verhaal van Catharina is al vaker verteld. Leonie Frieda schreef kortgeleden een biografie over haar die ook in het Nederlands verscheen. Jeanne Kalogridis voegt daar niet zoveel aan toe. De roman is niet bijzonder goed geschreven en is breed uitgesponnen. Qua details over kleding en gebruiken had het wel wat minder gemogen. Maar dat betekent niet dat haar roman slecht is. Het leest vlot weg en het geeft informatie over een periode waarover veel Nederlanders weinig weten. Het heeft gelukkig ook geen belerend toontje en is behoorlijk spannend. Het is een fijne niet al te moeilijke historische roman die je in één adem uitleest. Dat maakt het boek uiteindelijk toch de moeite waard.

ISBN 9789021803258 | Paperback | 480 pagina's | Sijthoff | januari 2010

© Mirjam Bolt, 27 juni 2010