Janwillem Slort

Toon alleen recensies op Leestafel van Janwillem Slort in de categorie:
Janwillem Slort op internet:

Terwijl jij slaapt Terwijl jij slaapt

Xander Hemelrijk, dertig jaar oud, woont met zijn vriendin in ‘Het Hemelrijk’,  zoals ze hun appartement noemen.  Ze lijken een gelukkig leventje te leiden, een doorsnee stel. Maar als Xander op een dag een katje aantreft op de trappen en dat beestje wil terugbrengen naar de buren, begint het gedonder al.
Zijn buren zijn een vreemd stel, dat zich nergens voor schaamt. Ze nodigen Xander uit om met hen mee te doen, als ze voor zijn neus seksuele spelletjes spelen. Ze stellen zich bovendien voor als John Lennon en Yoko Ono, en ze zingen -  niet eens onverdienstelijk - het lied ‘ imagine’.
‘Imagine', gebruik je fantasie, de lezer zal het nodig hebben bij dit boek. Want eigenlijk verloopt er niets normaal. Xander is acteur en doet mee aan een amateurproductie, maar als Walter Godefried (waarom wilde ik nou Godefroot tikken? Die man is wielrenner, heeft met dit verhaal helemaal niets te maken) een bekend regisseur hem belt, laat hij de amateurs in de steek met een smoesje waarvan hij had kunnen verwachten dat er reacties op zouden komen Omdat hij zelf elders is, moet zijn vriendin dat opvangen. Dat en omdat hij vervolgens bij het nieuwe theatergezelschap gevraagd wordt iets te doen waar hij normaliter niet gedaan zou hebben, en daardoor niet thuis komt, haakt zijn vriendin af. Daar gaat zijn paradijs, het normale leven. Alles staat op zijn kop. De rest van het verhaal speelt vooral op de Wallen waar naast al de seksuele problemen van onze hoofdpersoon hij ook nog te maken krijgt met een moord.

‘Wéér lopen de tijden door elkaar en zegt ze woorden die ze helemaal niet kan zeggen, omdat hij ze vandaag al eerder heeft gehoord, en dat kan niet, het is niet mogelijk dat twee verschillende mensen, die elkaar niet kennen, precies hetzelfde zeggen op  één dagen zelfs als dat wel mogelijk is, dan is tenminste uiterst onwaarschijnlijk dat hij, Xander Hemelrijk, daar twee keer op dezelfde dag getuige van is.’

Het is een heel vreemd verhaal. Is het wel een verhaal? Er wordt gespeeld met dimensies, met hallucinaties en dromen. We weten niet meer wat er echt is, en wat niet.
Janwillem Slort is toneelschrijver en schreef een gelijknamig toneelstuk in 2007.
Ik denk zomaar dat ik dat niet zou hoeven zien, ik ben bang dat ik niets  begrijp van een stuk dat moet zijn zoals de regisseur uitlegt:

'Het voornaamste doel van deze repetities is niet zozeer het leren van de tekst en het in elkaar zetten van een voorstelling, ik wil jullie de ogen openen. In onze maatschappij doen zich dingen voor die het voorstellingsvermogen van de meeste mensen ver te buiten gaan. Daarover gaat mijn stuk. We halen de schemersfeer naar het daglicht. Jullie moeten denken als de personen uit het schaduwbestaan.'

ISBN 9789044617245 | Paperback | 176 pagina's | Uitgeverij Prometheus | maart 2011

© Marjo, 12 juli 2011