Jan Paul Bresser

Toon alleen recensies op Leestafel van Jan Paul Bresser in de categorie:
Jan Paul Bresser op internet:

Het verdriet van Eline Het verdriet van Eline

Jan-Paul Bresser

Een verhalenbundel, ik ben er over het algemeen niet kapot van, ik heb liever een verhaal dat langer duurt. Maar voor Jan-Paul Bresser maak ik graag een uitzondering. Nu heb ik gelezen dat deze schrijver in juni van dit jaar overleden is, wat een verlies!
Hij heeft nog wel een brievenroman voltooid die in het najaar uitkomt, en die zal ik zeker lezen, want ik heb genoten van zijn verhalen.

In zeventien verhalen schetst Jan-Paul Bresser een leven in Den Haag, zoals hij het gekend moet hebben. De verhalen staan op zich maar zijn ook met elkaar verbonden, doordat personages terugkomen in andere verhalen. Zoals de man met zijn haar in een paardenstaart, die in de bus zit waarin zich een vrouw bevindt die de koker met de as van haar moeder meeneemt naar een stuk van Den Haag, waar haar moeder nog niet dood gevonden wilde worden. De dochter spreekt de koker toe, ze huilt, terwijl ze treurt om het feit dat haar moeder het leven van haar dochter niet wilde accepteren. Werken met allochtonen, en nog lesbisch zijn ook, het was een schande.
In het andere verhaal lezen we hoe de man met de paardenstaart haar opmerkte, en haar verdriet aanvoelde. Zelf voelde hij zich ook eenzaam en alleen, en treurde om een verloren leven.

Dit is een terugkerend thema in de verhalen: het zijn vaak levens die geleid werden zoals dat toen niet anders kon, maar waar men in het heden spijt van heeft. Had het anders gekund? Ach nee. Jan-Paul Bresser heeft kritiek op de maatschappij. Maar geeft toe dat het vroeger helemaal niet zo veel beter was. Toch:

'Het is heel simpel, leven is een kwestie van mentaliteit. Ouders moeten kinderen daarin een voorbeeld geven. Ik herinner me nog goed dat hij zei dat veel kinderen niet meer voorgeleefd krijgen dat er grenzen bestaan: dit is eerlijk en dat is oneerlijk.'

De verhalen spelen in Den Haag, het is onontkoombaar dat er gesproken wordt over de allochtonen, en daar is het mooiste verhaal dat van de jonge non die het kind van een moslima ontvoert. Het is grote paniek, iedereen komt toegelopen, alle nationaliteiten zijn vertegenwoordigd en allemaal zijn ze verontwaardigd. Maar de bedoeling van de non... zo mooi. Ja, dit verhaal is voor mij het hoogtepunt in de bundel.

Het zijn verhalen met een kern van waarheid, waaromheen een verhaal verzonnen is. Mooie verhalen wat inhoud betreft, maar ook prachtig geschreven. Over ouderdom, vooroordelen en Den Haag in al zijn facetten. Bijna dan toch. Aanrader!

ISBN 9789041418043 | Hardcover | 206 pagina's | Uitgeverij Anthos | oktober 2011

© Marjo, 24 augustus 2015