Jaap Scholten

Toon alleen recensies op Leestafel van Jaap Scholten in de categorie:

De wet van Spengler De wet van Spengler

Wat is die wet van Spengler dan? De familieband?

‘In moeilijke situaties was er ineens die verbondenheid en intensiteit met mama en mijn broers, waar we gewoonlijk als een stel autisten bij elkaar hadden gezeten en het ophalen van vechtpartijen het intiemste was waartoe we in staat waren. We begonnen pas te functioneren in tijdens van oorlog. We waren gemaakt voor de waanzin. Eindelijk kwamen wij, moeder en haar zonen, pas in leven als de noodtoestand was afgekondigd.’

Of komt de wet neer op het gegeven op het gegeven dat men in de familie niet sterft aan een slopende ziekte?

‘Auto’s, motoren, treinen, vliegtuigen, kettingzagen. Daar ging onze familie aan ten gronde, niet aan op hol geslagen celdeling.’

Want dat is toch het verhaal van dit boek: de dood van de oudste broer van het gezin Spengler (wie  ‘Tachtig’ kent, kent de familie) Het bestaat uit twee delen, waarin het eerst vooral vertelt over de familie in relatie tot de schrijver, die zijn leven in Roemenië slijt, maar vaak op de thuisbasis, de stad E. in Twente te vinden is. Het gezin heeft veel doorstaan, maar is tenslotte tot een rijkdom gekomen die hen allemaal in staat stelt levens te leiden waar menig Nederlander alleen van droomt. Intussen is er die hechte familieband, die nog sterker wordt als de oudste van de broers, Julius, zwaar ziek wordt en gedoemd is te sterven.

Voor mij was het een trage roman, en sinds ik ergens las dat iemand het een mannenboek noemt, denk ik te weten waarom. Het gaat inderdaad veel over dingen die echt voor mannen zijn: jagen, vechten, een landgoed bestieren. Maar net zo goed is dit een gevoelig boek, een persoonlijk verhaal over de dood van een geliefde. Sentimenteel. En dat is dan weer vrouwelijk. En dit soort sentimentaliteit is ook niet echt wat ik graag lees.
Dat is desondanks het boek niet weg heb gelegd is een compliment voor Scholtens schrijfstijl.

Scholten schreef het overgrote deel van de roman na de zomer, waarin zijn broer Jan Willem aan kanker overleed. Hij droeg de roman aan zijn oudste broer op. ‘Ik moet dicht bij mezelf blijven. Wat soms lastig is, want ik ben veel te keurig opgevoed. Als schrijver moet je soms rücksichtslos durven zijn - en ik pas nogal eens zelfcensuur toe, wil de mensen om me heen vooral niet kwetsen.’ Het was dan ook niet meer dan logisch, dat hij zijn broer om toestemming vroeg dit verhaal te schrijven, benadrukt Scholten. ‘Hij was de ultieme autoriteit. Als hij het niet gewild had, dan was het een andere roman geworden, een ander soort familiegeschiedenis. Zo’n amateur ben ik ook wel weer.’

Jaap Scholten debuteerde met Bavianehaar Chipolatapudding en publiceerde daarna de roman Tachtig, die juichend werd ontvangen door pers en publiek. Binnen een paar maanden werden er meer dan 20.000 exemplaren verkocht. In 2000 verscheen zijn roman Morgenster. Scholten leeft sinds enige jaren in Hongarije, en schrijft columns en brieven voor NRC Handelsblad.

ISBN 9789025435509 | Paperback | 268 pagina's | Uitgeverij Contact | november 2010

© Marjo, 26 december 2011