J. Bernlef

Toon alleen recensies op Leestafel van J. Bernlef in de categorie:

Achterhoedegevecht Achterhoedegevecht

Achterhoedegevecht is een herziene versie van het prozadebuut van Bernlef dat in 1965 uitkwam onder de titel Stukjes en beetjes. Na Achterhoedegevecht is het verhaal nogmaals verschenen met de titel Een jongensoorlog.
Volgens Bernlef is dit zijn meest autobiografische roman.

Michiel (12) is een jongen uit Amsterdam die door zijn ouders naar het dorpje Driewoude wordt gestuurd omdat het daar veiliger is en bovendien meer voedsel. Jan Tulp, de zoon van het pleeggezin, haalt hem op met paard en wagen en de weg naar zijn voorlopig nieuwe thuis verloopt uiterst zwijgzaam. En ook ik het pleeggezin blijft Michiel de stille jongen.

Michiel moet zijn slaapkamer delen met Jan Tulp wat hem moeilijk valt. Verder bestaat het gezin uit oom en tante en twee dochters. De oudste dochter probeert Michiel te verleiden maar Michiel raakt alleen maar verward, wat wil ze van hem? Alles verwart Michiel trouwens. Waarom mag hij de buurman niet gedag zeggen? Hoe moet hij met zijn nieuwe 'vrienden' omgaan? Waarom is de dokter slecht? Niemand vertelt hem wat, Michiel moet alles zelf uitvinden. En op zijn eigen naïeve manier trekt hij conclusies. Hij verlangt erg naar zijn moeder maar verwerkt zijn heimwee door het lezen van een boek over een heel zielig, eenzaam kind. Daar kan hij lekker bij huilen.

Langzamerhand leert Michiel wat hij wel en niet kan doen, met wie hij wel of niet kan omgaan en als de bevrijding gevierd wordt voelt Michiel zich niet bevrijd, eerder triest, hij voelt dat hij iets kwijt is, namelijk zijn dromerigheid, zijn jeugd, en de realiteit voelt niet echt prettig aan!

Het boek leest makkelijk maar is toch behoorlijk afstandelijk. Op kleine details wordt enorme nadruk gelegd zoals bijv. de korstjes op de enkels van Michiel door het lopen op klompen.
Op een of andere manier loopt het verhaal niet. De kleine details overheersen zo dat het afbreuk aan het verhaal doet. Niet dat het boek niet boeit maar je blijft met een onbestemd gevoel zitten. Ik moet toch maar eens proberen 'Een jongensoorlog' te pakken zien te krijgen. Daar moeten volgens Bernlefs eigen zeggen alle beginnersfouten uitgehaald zijn.

ISBN 902149695X | Paperback | 124 pagina's | Querido | 1989

© Dettie, september 2005