Ivana Jeissing

Toon alleen recensies op Leestafel van Ivana Jeissing in de categorie:
Ivana Jeissing op internet:

Stormvogels Stormvogels

Een boek over liefdesverdriet dat verfrissend is. Het is mogelijk.

Wanneer je gedumpt wordt door je man en echtgenote nummer twee al in de startblokken staat zit het leven even niet mee. Het overkomt Martha Knorr. Begin veertig en sinds kort alleen. Ze heeft liefdesverdriet en zwelgt in zelfmedelijden.

Gelukkig weet oudtante Maud precies wat Martha nodig heeft: Een vakantie op het kanaaleilandje Sark. En zo belanden de twee op een klein eiland waar het vervoer bestaat uit paard en wagen en waar veel moderne middelen ontbreken. Een kneuterig eilandje waar iedereen gelukkig is. Niet bepaald een plek waar Martha wil zijn. Het benadrukt haar eigen eenzaamheid. Maar Maud heeft geen oog voor dat soort details. Als wetenschapper ziet ze de mens slechts als een nietig onderdeel van een immens groot geheel. Geen troostende woorden voor Martha dus.

Martha zinkt met liefde weg in de ellende die haar ten deel is gevallen. Om langzaam van de aardbodem te verdwijnen. Maar tante Maud heeft andere plannen en neemt haar op sleeptouw. De tijd van kniezen is voorbij. Op het eiland Sark wordt het hoopje ellende langzaam weer mens.

Het leuke aan Martha is dat ze van iedereen die ze ontmoet wel een bijzondere eigenschap ontdekt. Zo ontmoet ze een nachtwaker met een groot talent voor het spelen van luchtgitaar. Haar bovenbuurman Henk verkeert altijd in het gezelschap van Honky Tonk, een pop van papier-maché die hij al buiksprekend een stem geeft. En op het eiland Sark bestrijdt meneer Horn zijn midlifecrisis door heel ver uit het raam te hangen. De kik die hem dat geeft weerhoudt hem van seksuele escapades.

De positiviteit die dit boek uitstraalt is verhelderd. De schrijfster maakt op een lieve, frisse manier duidelijk dat alles vaak wel weer op zijn pootjes terecht komt. Dat mensen sterk genoeg zijn om zware tijden te boven te komen. Dat we moeten openstaan voor onverwachte gebeurtenissen en ontmoetingen. En dat elk mens de moeite waard is. Allemaal hebben we iets wat ons speciaal maakt.

Een zwaar onderwerp neergezet op een grappige, kleurrijke en luchtige manier. Zonder het liefdesverdriet ook maar een moment te ontkennen of af te doen als iets onbelangrijks. Ivana Jeissing houdt het verhaal tot in de puntjes onder controle en wordt nergens flauw. Een mooie roman om zelf van te genieten maar ook heel geschikt om cadeau te geven aan iemand die wel een oppepper kan gebruiken.

ISBN 9789056723781 | Hardcover | 203 pagina's | Uitgeverij Signatuur | september 2011
Vertaald uit het Duits door Katja Hunfeld-Bekker

© Annemarie, 25 september 2011