Ignacio Martínez de Pisón

Toon alleen recensies op Leestafel van Ignacio Martínez de Pisón in de categorie:
Ignacio Martínez de Pisón op internet:

De dag van morgen De dag van morgen

Het verre familielid herinnert zich de dag dat Justo Gil voor zijn deur stond nog goed. De armoedig uitziende jongen was samen met zijn zieke moeder naar Barcelona getrokken in de hoop een beter leven tegemoet te gaan. Hij herinnert zich vooral de liefde en toewijding van de jongen voor zijn moeder. Hij vraagt zich nog steeds af hoe Justo de lange reis met zijn ernstig zieke moeder heeft weten te volbrengen.

Justo groeit uit tot een man met ambitie. Hij zorgt ervoor dat hij zich met de juiste mensen inlaat en op het juiste moment met de juiste plannen komt. Justo is overal en kent iedereen. Hij is een charmeur maar ook een oplichter en een vrouwenverslinder. Hij spant mensen voor zijn karretje, maakt gebruik van ze en dankt ze daarna zonder pardon af. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Justo uiteindelijk informant wordt bij de Brigade Social. Een onbetrouwbaar figuur, dat is hij.

Dit boek speelt zich af in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. De Brigade Social maakt deel uit van het regime van dictator Francisco Franco. Verzet tegen dit regime wordt zwaar afgestraft en eenieder die zich bezighoudt met “kwalijke zaken” dient zijn oren en ogen goed open te houden want verraders liggen overal op de loer. Niemand verdenkt echter de charismatische Justo.

Toch zal het tij uiteindelijk keren voor Justo. Hij zal ten onder gaan aan het gebrek aan persoonlijkheid dat hij altijd zo goed verborgen heeft gehouden. Hij zal ten onder gaan aan liefdesverdriet. De enige vrouw van wie hij houdt zal zijn liefde nooit beantwoorden omdat hij haar genadeloos heeft opgelicht. Justo zal meer dan eens van zijn voetstuk vallen en zijn daden zullen niet onbestraft blijven. Justo waait met alle winden mee maar zal uiteindelijk alleen nog maar tegenwind hebben.

Het verhaal van Justo wordt niet rechtstreeks verteld. Twaalf opmerkelijke personages vertellen over hun ontmoetingen met Justo. Naast het verre familielid uit het begin van het boek doen onder andere een politieagent, een voormalig zakenpartner, een man met paranoïde schizofrenie en een jongetje wiens ouders verzot zijn op palindromen hun verhaal. Zij wisselen elkaar steeds af zodat er een chronologisch geheel ontstaat. Het leven van Justo wordt vanuit alle mogelijke hoeken belicht behalve vanuit het perspectief van Justo zelf. Een bijzondere keuze van de auteur en een zeer geslaagde. Deze manier van vertellen geeft het boek cachet. Het is heel verfrissend om het verhaal steeds vanuit een andere invalshoek te beleven.

Door mensen als Justo werden veel mensen opgepakt en gemarteld. Door mensen als Justo werd de macht van de onderdrukker versterkt. Zelfs de politiemensen in het boek noemen Justo “de Rat”. Zijn informatie was welkom maar zelf stond hij niet in bijster hoog aanzien.

Auteur Ignacio Martínez de Pisón heeft met dit boek een indrukwekkend beeld geschetst van het leven in Spanje in de jaren zestig en zeventig. Daarnaast heeft hij uitstekend weergegeven hoe mensen als Justo ervoor zorgden dat de onderdrukking voort kon duren. Bewonderenswaardig is dat hij al deze informatie op vrij luchtige en kleurrijke wijze in dit boek opgenomen heeft.

ISBN 9789056724191 | Hardcover | 320 pagina's | Uitgeverij Signatuur | januari 2013
Vertaald door Dorotea ter Horst

© Annemarie, 24 januari 2013