Hester Carvalho

Toon alleen recensies op Leestafel van Hester Carvalho in de categorie:
Hester Carvalho op internet:

De liefhebber De liefhebber

Hester Carvalho geniet bekendheid als poprecensent. In een interview vertelt zij hoe ze tot het schrijven van deze roman kwam:

Zes jaar geleden ontving ik de Pop Pers prijs. Daarna werd ik gevraagd door uitgeverij Van Goor om een kinderboek over popmuziek te schrijven. Werken aan dit boek gaf me ontzettend veel voldoening. Je bent op een rustige manier bezig iets te ontwikkelen. De journalistiek wordt gedicteerd door de waan van de dag. Er zijn altijd deadlines. En meer dan in andere muziekstijlen heb je bij de popmuziek dat helden snel worden geboren maar ook weer snel van het toneel verdwijnen.
Al gauw na de publicatie van het popboek voor kinderen, had ik de behoefte om te beginnen aan een roman voor volwassenen. Een onderwerp had ik nog niet. In die periode ging ik iets drinken met een oude vriend die in het drugscircuit had gezeten. Zijn verhalen waren heftig maar hij had er geen moeite mee om me daarvan deelgenoot te maken. Op een gegeven moment, tijdens onze ontmoeting, merkte hij op dat hij het jammer vond dat hij zijn verhaal niet kon opschrijven. Een paar dagen later bedacht ik dat ik het misschien wel moest gaan doen. Ik stelde dat vervolgens aan hem voor en hij zag het zitten. Daarna heb ik hem een aantal keren uitgebreid geïnterviewd.

In het boek maken we kennis met Morris Haasbroek een liefhebber van literatuur die van zijn hobby zijn werk gemaakt heeft. Hij is boekverkoper in een boekwinkel in Amsterdam-Zuid.  Engelse literatuur, Auden, Isherwood,  heeft zijn voorkeur en hij bezoekt ook regelmatig boekenmarkten en antiquariaten om bijzondere exemplaren te bemachtigen. Toch is er inmiddels wel een vorm van sleur ontstaan, hoe prettig Morris zijn leven ook vindt de spanning van de eerste jaren in de winkel is er af. Morris woont samen met Sunny een Amerikaanse zangeres. Het leven kabbelt voort en alles gaat prima totdat een vriend komt eten en na afloop een bolletje crack aanbiedt. Dat bevalt goed, zo goed zelfs dat er door Morris zelf wat crack gekocht wordt en weer, en weer, en weer.
Langzaam glijden Morris en Sunny af naar het leven van verslaafden. Alles wordt in geld omgerekend, een gestolen fiets levert twee tientjes op... Elke keer zeggen Sunny en Morris tegen elkaar dat ze echt zullen stoppen... morgen...
Maar ze gaan door, de drang naar gebruiken is te groot. Natuurlijk komen ze geld tekort, het gaat van kwaad tot erger, Morris raakt zijn baan kwijt. Maar Morris is een veertiger en blank, hij ziet er goed uit, er worden aanbiedingen gedaan waarmee hij goed geld kan verdienen. Er volgen reisjes naar Georgetown Brits Guyna, naar Aruba... uiteindelijk belandt Morris in de gevangenis in Guadeloupe en daar moet hij helemaal opnieuw beginnen met zijn leven.

Vele verhalen als deze zijn al verschenen maar waarom springt dit boek er uit? Dat is door de manier waarop het geschreven is.
Het hele verhaal is in korte kale zinnen weergegeven.

Aan de overkant komt een grote man in een grijs joggingpak me tegemoet. Achter hem loopt een dikke hond. De man zwaait. Nu herken ik hem. Het is Henk, Henk Braafheid.
Ik knik hem toe. 'Hé Henk.'
'Morris.' Zijn stem klinkt schor. 'Hoe gaan de zaken?'
'Prima. En jij?'
Hij steekt een duim op.
'Ik zie je.' Ik zat met Henk op de lagere school. later werkte hij in een garage. Nu is hij dealer heb ik gehoord.

Natuurlijk komt Henk later terug in het verhaal. Maar ook andere figuren die crack leveren. Het bijzondere is dat je nergens specifiek de emoties van Morris leest. Alles wordt laconiek en afstandelijk geconstateerd, het is zoals het is. Toch weet je dat hij veel om zijn vriendin geeft, weet je dat hij verlangt naar zijn vrijheid, voel je hoe het gevangenisleven is.
Het boek zit knap in elkaar, elke keer worden afwisselend korte stukjes verteld gesitueerd in Amsterdam, Georgetown, Guadeloupe. Ook al weet je meteen dat Morris in de gevangenis beland is toch wil je verder lezen en weten wat er precies gebeurd is. De korte strakke zinnetjes maken dat het verhaal goed, zonder vals sentiment, is.
Kortom, een aanrader, lezen dit boek!

ISBN 9789046807170 | Paperback | 173 pagina's | Nieuw Amsterdam | april 2010

© Dettie, 21 mei 2010