Hermann Hesse

Toon alleen recensies op Leestafel van Hermann Hesse in de categorie:

Peter Camenzind Peter Camenzind

Peter Camenzind is het meteen succesvolle debuut van de levensworstelaar Hesse geweest. Wie gevoelig is voor poëtische kracht moet wel voor de bijl gaan als die de eerste bladzijde onder ogen krijgt.
Hesse beschrijft het ontstaan van landschappen, springend vanuit de bijbel naar het alpenlandschap, waarna het verhaal over een dorpje en zijn inwoners in de bergen zijn aanvang neemt.

Peter Camenzind is een zoon van echte alpenbewoners, ook in hem zit die voorliefde, maar tevens is er sprake van een opgroeiend intellect. Dat intellect leidt er toe dat hij in conflict raakt met het dorp en uiteindelijk de stad opzoekt, om daar zijn intellectuele neigingen bot te vieren. Maar zoals vaak blijkt de praktijk weerbarstiger dan de theorie, ook in dit geval, en hij merkt dat hij toch daar in die nieuwe wereld een vreemde eend in de bijt blijft. Met de liefde wil het ook niet lukken en de natuur achtervolgt hem ook in de grote stad. Een verschijnsel waar de "grote" lichten in steden op een andere manier naar kijken. Die kennen de innerlijke band die Camenzind met de bergen heeft niet. Die kennen het verschijnsel van ontroering over het berglandschap niet. Camenzind zal terugkeren naar zijn geliefde bergen, een illusie armer, maar toch ook wereldwijzer.
Hij zal nog een grootste daad verrichten door zich te ontfermen over een doofstomme verlamde. Eerste hoogtepunt van Hesse.

ISBN 9029519533 | Paperback | 176 pagina's | De Arbeiderspers | 1986
1e Duitse druk in 1904. Het succes van dit boek stelde hem in staat zich volledig aan het schrijven te wijden

© Roel, augustus 2006

Tussen de raderen Tussen de raderen

Tweede roman van Hesse uit 1906.
Unterm Rad gaat over de dwang van een gemeenschap op een individu en hoe dit tot desillusie en ontgoocheling kan leiden.

Hans Giebenrath woont in een dorpje in de Alpen. Hij is een uitstekend leerling en door het strengreligieuze karakter van de prostestanse gemeenschap, ook meteen voorbestemd voor het seminarie. De druk die op de jonge Giebenrath rust is groot. Steeds meer moet hij zijn geliefde bezigheden, zoals wandelen door de bergen, vissen etc opgeven, omdat de plicht roept die hem tot studeren aanmaant. Daar komt ook nog eens bij dat de eer van het dorpje hooggehouden moet worden en iedereen is er van overtuigd dat Giebenrath het dorp niet in de steek zal laten en zal slagen voor zijn examen. Die examen betekent toelating tot het seminarie van Maulbronn. Als het Hans het landelijk examen heeft gedaan, denkt hij dat hij gezakt is. Maar het lot is hem gunstig en hij blijkt de twee na hoogste te zijn.
Vol goeie moed en jeugdig optimisme trekt Hans het seminarie binnen. Natuurlijk gaat het dan mis. Door het harde studeren krijgt Hans steeds meer last van hoofdpijn, de strenge leraar latijn helpt ook al niet mee en het verhaal verkrijgt een fatale wending als hij vriendschap sluit met een excentrieke seminarist. Deze Hermann Heilner opent de afgronden in zijn innerlijk en dit leidt tot een noodlottige gebeurtenis.
Indrukwekkende, gevoelige roman.

In het Nederlands uitgegeven onder de titel ''Tussen de raderen''. Oorspronkelijke titel: ''Unterm Rad''. 1e Nederlandse uitgave De Bezige Bij. Amsterdam. Kwintessens 14. Vertaling: M. en L. Coutinho.

ISBN 9029520043 | Paperback | 208 pagina's | De Arbeiderspers | 1973
Op de afbeelding een uitgave van: De bezige bij - 1973

© Roel, augustus 2006

Tussen de raderen Tussen de raderen

Een autobiografische roman, geschreven in 1906.
Hesse beschrijft hier in feite zijn eigen jeugd en de dubbele gevoelens die hij toentertijd had. Hans Giebenrath en Hermann Heilner vertegenwoordigen deze gevoelens.

Hans Giebenrath is de zoon van Joseph Giebenrath, tussenhandelaar en agent. Een in en in fatsoenlijk man, zoals iedereen in het dorpje.

"Hij had met iedere buurman naam en huis kunnen ruilen zonder dat er iets zou zijn veranderd."

Zijn zoon echter was bijzonder...

"Je hoefde maar naar hem te kijken, hij onderscheide zich duidelijk van andere jongens. Het dorpje in het Zwarte Woud had nog nooit iemand voortgebracht, nog nooit was daar een mens geboren wiens blik en invloed buiten de grenzen reikten. God weet waar de jongen die ernstige ogen, dat intelligente voorhoofd, die voorname tred vandaan had. Misschien van zijn moeder? Zij was al jaren dood [...] Zijn vader kwam niet in aanmerking."

Hans Giebenrath was begaafd, had een goed stel hersens, en dit betekende dat zijn toekomst vast lag... via het staatsexamen naar het seminarium in Tübingen en dan dominee of leraar worden. Heel het dorp was trots op hem maar Hans moest voordat hij het staatsexamen ging doen bijna dag en nacht studeren. De druk van de rector, wiskundeleraar, dominee en andere leraren was zeer groot, hij móest het halen zodat zij trots op hem konden zijn. Hans zélf was ook eerzuchtig en zelfs als hij mocht ontspannen leerde hij toch nog verder. Zijn vader zag dit alles vol welgevallen en trots aan. Tegen de tijd van het examen was Hans doodmoe, werd hij gekweld door hoofdpijn, was bleek en angstig. Stel dat hij het niet zou halen...

Gelukkig gebeurt dat niet, Hans slaagt wél en hoeft daarna niet meer naar school, hij heeft vakantie! Vol verwondering en blijdschap ziet hij zijn omgeving weer, geniet van zijn vrijheid, de natuur, het vissen maar niet voor lang... Weer wordt er een beroep op Hans gedaan, hij moet maar vooruit studeren dan heeft hij een voorsprong op het seminarie en zo gebeurt.

Eenmaal op het seminarie blijft hij aanvankelijk de voorbeeldige leerling totdat hij in contact komt met Hermann Heilner. Hermann is precies het tegenovergestelde van Hans. De stille, schuwe, ijverige jongen tegenover de theatrale, poëtische Heilner. Zo slaafs als Hans alles opvolgt, zo recalcitrant is Heilner. Hij zet zijn vraagtekens bij de leerstof en dacht écht na. Heilner heeft 'lichtzinnige' gedachten, hij leeft voor de taal, schrijft gedichten. De klassieke talen die hij moest leren bezag hij van alle kanten en haalde er meer uit dan "menig zwoeger, die alle woorden kende en geen leesfouten meer maakte."
Voor Hans was dit alles nieuw. Hij die eerzuchtig was bezag met verbazing hoe makkelijk Heilmer met de leerstof omging en toch gezien werd als een intellligente jongen. Heilmer begon Hans aan te vallen over zijn ijver...

"Je werkt toch niet vrijwillig en graag zoveel, je werkt alleen omdat je bang bent voor de leraren of voor je ouwe heer. Wat heb je d'r aan om de eerste of tweede te worden? Ik ben twintigste en desondanks niet dommer dan jullie eerzuchtige werkezels."

Hans raakt in de war, probeert krampachtig toch zijn hoge standaard te bewaren maar het lukt hem niet meer. Lijdzaam zien de leraren hoe hun uitmuntende leerling afzakt naar de middenmoot. Heilner trekt zich negens wat van aan en doet wat hij wil maar dat zit niet in Hans zijn karakter en langzamerhand werkt de tweestrijd in Hans destructief... De hoofdpijnen nemen toe, hij krijgt black-outs, wordt apathisch...

In werkelijkheid overkwam Hermann Hesse in zijn jeugd hetzelfde. Zijn ouders waren erg conservatieve en diepgelovige mensen. Hermann was een uitstekende leerling en ook hij was daardoor voorbestemd voor het seminarie. Ook hij zag en voelde de verstikkende werking. De Hans in het boek is de jongen in Hesse die wil voldoen aan de eisen van zijn omgeving en daar niet tegen opgewassen blijkt, de Hermann in Hesse is degene die in opstand komt tegen de druk en dwang met alle onmacht, wanhoop en tegenstrijdige gevoelens die daarbij horen. Hesse weet dit proces van beide jongens schitterend weer te geven.

ISBN 9045008181 | Paperback | 190 pagina's | L.J. Veen | april 2007

© Dettie, mei 2007

Gertrud Gertrud

Derde roman van Hesse uit 1910.
In deze roman staat de muziek centraal. Natuurlijk is de liefde ook weer van de partij.
Kuhn de hoofdpersoon in het verhaal is maar een matige scholier; hij heeft eigenlijk maar één ambitie... musicus worden. Hij is blij als hij eindelijk van die school af is en naar het conservatorium kan gaan, weg van zijn ouders. Maar het loopt allemaal niet zo als hij gedacht had. Het muziekonderwijs is niet makkelijk voor hem. Het piano-onderwijs valt hem bepaald zwaar, dus probeert hij met de viool.
Een meisje uit zijn jeugd waar hij af en toe wat voor voelde ontmoet hij ineens weer in deze nieuwe stad. Deze ontmoeting blijkt fataal voor zijn verdere leven, hij kan in de schemering zijn trots niet het hoofd bieden en sjeest, met haar achterop, met een slee van een gevaarlijke helling af. Zij heeft niks, maar hij zal verder als kreupele door het leven moeten gaan. Een kreupele is niet iets waar de maatschappij op zit te wachten. Een kreupele stoot ieder mens en speciaal vrouwen af. Dus elke illusie die Kuhn nog had wordt hiermee getorpedeerd. Ondanks zijn matig talent, tegen het advies van de vioolleraar in, probeert hij toch iets op dit instrument te bereiken en droomt nu van een carriere als violist in een orkest. Meer lijkt er niet in te zitten.

Zijn leven neemt een nieuwe wending als hij de operazanger Muoth ontmoet; deze fatalistische man is voor geen kleintje vervaard en durft overal zijn mond open te doen. Deze Muoth bezorgt hem uiteindelijk een baantje als violist bij een orkest.
Ondertussen geeft Kuhn het niet op en is al begonnen met componeren, maar doordat hij zo angstig en verlegen is durft hij niet met zijn werk naar buiten te treden. Muoth duwt hem uiteindelijk over de drempel. En dan ineens blijkt Kuhn toch over een groot talent te beschikken en Muoth is helemaal in zijn sas als hij de uitverkorene wordt die het lied, dat Kuhn gecomponeerd heeft, mag zingen.
Muoth krijgt een steeds grotere macht over Kuhn en het loopt fout zodra een jonge vrouw genaamd Gertrud voor het voetlicht verschijnt. Voor het eerst voelt Kuhn wat het is om verliefd te zijn. Maar door zijn gebrek aan ervaring met vrouwen laat hij zich in de luren leggen door de vrouwelijke spelletjes en vist hij achter het net. Eerst moet Gertrud niks van Muoth hebben, maar dan, als Kuhn besluit haar en hem een tijd niet meer te bezoeken, blijkt in zijn afwezigheid iets tussen de twee opgebloeid te zijn. Hij kan het niet geloven, is er kapot van, maar accepteert het noodlot en dringt niet meer bij Gertrud aan. Ineens ziet hij het leven niet meer zitten en denkt aan zelfmoord.
Zover komt het niet, hij wordt teruggeroepen naar zijn ouderlijk nest als zijn vader op sterven ligt. De laatste uren en de dood van Kuhn's vader brengen Kuhn tot inkeer. Hij komt daarna dichter bij zijn moeder die alleen is achtergebleven. Kuhn hervindt zich en komt op zijn eerder besluit terug door toch Gertrud en Muoth weer te bezoeken.
De trouwerij vindt plaats en al snel blijkt dat Muoth een verkeerde keus is geweest. Deze man is een vernietiger, alles wat in zijn buurt komt, wil hij zijn wil op leggen. Gertrud kan hier niet tegen en vlucht naar haar vader. Muoth die haar terug wil is ten einde raad. Als Kuhn optreedt als bemiddelaar gebeurt het catastrofale, Muoth pleegt zelfmoord. Gertrud is weer een vrije vrouw, maar niet meer voor Kuhn, ze wijst hem uiteindelijk af. Kuhn viert triomf na triomf met zijn composities die overal worden uitgevoerd.

Mijn kop dr'af als Hesse zich voor deze roman niet heeft laten inspireren door Doctor Faustus van Thomas Mann.
Een grootse, kleine roman van de meesterschrijver Hesse.

ISBN 9029518987 | Paperback | 203 pagina's | De Arbeiderspers | 1978