Harry Cremers

Toon alleen recensies op Leestafel van Harry Cremers in de categorie:
Harry Cremers op internet:

De geboorte van Franciscus De geboorte van Franciscus

Een man wordt driemaal geboren: Eenmaal uit de moeder, eenmaal uit de vader, en dan uit zijn diepste wezen.

De veertigjarige Paul komt tot het besef dat zijn leven niet is zoals hij diep in zijn hart zou willen. Hij heeft het gevoel dat hij stikt. Het weet niet meer wie en wat hij is, hoe hij verder moet. Het enige wat hij weet is dat er iets moet veranderen, maar wat en hoe? Hij heeft een goede baan als algemeen directeur bij een isolatiebedrijf. Hij heeft twee prachtige kinderen en een vrouw waar hij van houdt. Maar zijn thuissituatie is erg moeilijk, zijn vrouw Miranda is ziek en hulpbehoevend, er staat haar opnieuw een operatie te wachten. Diep in zijn hart wil Paul even niets moeten, rust hebben en eindelijk eens aan zichzelf toekomen. Zijn baan boeit hem niet echt meer, in feite vraagt hij zich af 'is this all there is?' Zijn innerlijk sjort en trekt aan hem.

Als Paul een uitnodiging krijgt voor een seminar gaat hij daar op in. Tot zijn grote verrassing ontmoet hij daar zijn oude jeugdvriend Franciscus, zijn bloedbroeder, zijn soulmate. Deze confronteert hem, net als vroeger, met zichzelf en zijn doen en laten. Aan een kant vindt Paul het vreselijk dat Franciscus hem zo'n enorme spiegel voor houdt. Maar aan de andere kant geeft het hem wel prikkels om nu eindelijk eens wat aan zijn situatie te doen. Franciscus, inmiddels lifecoach, biedt hem zijn hulp aan. Paul aarzelt, kan dat nu allemaal wel? Niet nu Miranda weer het ziekenhuis in moet, toch? Maar wanneer is het dan wèl het juiste moment? Paul weet het allemaal niet meer. Hij ligt flink overhoop met zichzelf.

Tot overmaat van ramp ontmoet hij zijn grote jeugdliefde Suzanne weer, zij was zijn droomvrouw, met haar wilde hij verder maar Suzanne wilde haar vrije leven niet opgeven. Het werd een knipperlichtrelatie waarbij het lampje langzaam helemaal uitdoofde, dacht Paul. Uiteindelijk ontmoette hij later Miranda en hij weet inmiddels dat hij ook oprecht van haar houdt. Maar toch... Suzanne blijft 'zijn' vrouw. Nu hij haar opnieuw ontmoet heeft is de verwarring helemaal compleet. De aantrekkingskracht is er nog steeds, hij weet dat zijn lampje nog steeds brand voor haar. Wat moet hij daarmee?

Ondertussen probeert Franciscus Paul zoveel mogelijk te helpen en te coachen zodat hij eindelijk eens keuzes gaat maken en zich niet laat leiden door de hulpvraag of het heilige moeten wat aldoor Pauls leven bepaalde. Het kost Paul grote moeite bepaalde zaken onder ogen te zien. Hij heeft hevige discussies en voert soms een zware confronterende strijd met Franciscus.
Ondertussen gaat het vrij slecht met Miranda...
En dan komt het einde, dat zet alles op losse schroeven, dan blijkt dat  je een heel ander verhaal hebt gelezen dan je dacht.

Het is een vreemd boek. De innerlijke strijd die Paul voert is duidelijk. Ook de boodschap die de schrijver met dit verhaal overbrengt komt wel aan.
- Wees jezelf, blijf trouw aan jezelf, doe de dingen die bij je passen en goed voelen, ongeacht je opvoeding of druk die op je uitgevoerd wordt. -
Maar het verhaal zelf is niet echt goed geschreven. De overgangen zijn soms te onverwacht en te groot. Het einde is wel erg verrassend maar in mijn ogen te makkelijk. Paul heeft veel geleerd maar hoeft door allerlei gebeurtenissen het geleerde niet echt in praktijk te brengen.
Dat is de grote steek die de schrijver laat vallen en dat is jammer. Het boek was krachtiger geweest als Paul uiteindelijk daadwerkelijk had moeten optreden. Persoonlijk vind ik zijn vrouw, Miranda, die verder weinig voorkomt in het verhaal, degene die het meest groeit én de sterkste is...

Ook denk ik dat ik al teveel met dit soort boeken - die mensen wat mee willen geven - in aanraking ben geweest. Het verhaal brengt mij niets nieuws, het boek leest wel vlot weg, maar het stimuleert mij niet tot nadenken en brengt ook geen nieuwe inzichten.
Toch denk ik wel dat mensen die voor het eerst met een 'inzichtboek' als dit geconfronteerd worden, het boek zeker zullen waarderen. Het is niet loodzwaar, de taal is vlot, het geeft wel enkele punten waar iemand mogelijk wat aan kan hebben maar het is voor mij persoonlijk geen boek om me aan te laven, of me een weg te wijzen. Daar heb ik betere boeken voor die dieper gaan dan dit.

ISBN 9789089546463 | Paperback | 0 pagina's | Uitgeverij Elikser | juni 2014

© Dettie, 13 augustus 2014