Gilles Leroy

Toon alleen recensies op Leestafel van Gilles Leroy in de categorie:
Gilles Leroy op internet:

Nina Simone Nina Simone

Deze roman gebaseerd op het leven van de zangeres Nina Simone voert ons langs de hoogte en dieptepunten van zowel haar carrière als privéleven.
Gilles Reloy heeft hiervoor een bijzondere aanpak gehanteerd. Hij laat Nina haar verhaal vertellen aan de veertigjarige Filippijnse Ricardo die bij haar in dienst treedt als bediende maar is in feite manusje van alles. Schoonmaken, strijken, koken... het maakt niet uit, als hij maar doet wat Nina hem opdraagt.

Ricardo heeft geen idee wie Nina Simone is en scherp als ze soms is, heeft ze dat ook gelijk door.
Zij vertelt hem onder andere over haar begeleiders, de drie Harry's (ze kan geen namen onthouden en noemt iedereen Harry) Harry de Oude die haar zaken behartigd, Harry de Geldman die zoals zijn naam al zegt zich met haar financiën bezighoudt en Harry de Kid, agent en tourneeleider. Ze weet dat ze bedonderd wordt door de drie maar toch houdt ze het stel maar aan bij gebrek aan beter. De heren werken aan haar comeback. Na jaren afwezigheid zal Nina weer een concert geven en op tournee gaan.

Ricardo heeft het geluk dat Nina hem graag mag want Nina is een wispelturige, moeilijke, dominante en verbitterde vrouw geworden die niet meer zonder haar dagelijkse portie alcohol kan. De rustige, vriendelijke Ricardo is precies het type mens waar ze behoefte aan heeft.
Als ze hem aantreft in de toonzaal waar alle foto's, prijzen en gouden en platina platen zich bevinden is dat de aanleiding om hem haar levensverhaal te vertellen. Ze voert hem naar de eerste foto's, naar het begin...

Vanaf haar vijfde jaar studeerde ze muziek. Ze vertelt dat ze eigenlijk ze klassiek pianiste wilde worden maar werd uiteindelijk afgewezen door de belangrijkste muziekschool van het land, het Curtis Institute in Philadeplhia. - Deze afwijzing zal haar haar hele leven lang dwars blijven zitten. Werd ze afgewezen omdat ze zwart was of omdat ze niet goed genoeg was? - Ze wilde helemaal geen zangeres worden, een geen jazzmuziek maken, maar werd er min of meer toe gedwongen omdat ze daar succes mee bleek te hebben.
Met een cynische ondertoon vertelt ze Ricardo later steeds meer delen uit haar leven. Over de mannen die ze kende, haar grote liefdes die later haar  vijanden werden, hoe ze belazerd werd door haar man en manager, veel geld nooit ontvangen heeft ondanks haar enorme successen. Over haar succesjaren en de prachtige ontmoeting met de vrouw waarnaar ze zichzelf had genoemd, Simone Signoret. Haar verhaal neemt ons mee naar Afrika, naar Parijs, naar Nederland. Ze vertelt hoe ze genoot maar ook hoe ze leed en streed.

Het verhaal is indrukwekkend mede door de vorm waarin het gegoten is.
Ondanks haar af en toe verschrikkelijke humeur en bijtend cynisme is ze toch als een bijzondere vrouw neergezet die hunkerde naar genegenheid van de mensen in haar omgeving. Ricardo mag haar graag en maakt zich bezorgd om haar. Ze drinkt veel te veel, heeft altijd pijn in haar rug, is soms erg somber maar toch geeft ze vaak blijk van een ruim hart en kan ze ongekend vrolijk zijn. Ze heeft aan een kant maling aan alles en iedereen, is erg veeleisend in haar beroep, maar ze toont zich ook een mens met mededogen en compassie.
Het is een verhaal zonder oordeel, wisselend verteld door de ogen van Ricardo of Nina Simone 'zelf'.
Een prachtige, indrukwekkende roman.

ISBN 9789059364752 | Paperback | 265 pagina's | Uitgeverij Cossee | maart 2014
Vertaald door Prescilla van Zoest

© Dettie, 27 april 2014

Zola Jackson Zola Jackson

Zola Jackson is niet bepaald een warme, hartelijke vrouw te noemen. Ze blinkt niet uit in sociale vaardigheden en ze heeft er geen behoefte aan dat te veranderen. Ze heeft genoeg aan haar hond Lady en een voorraadje bier. Het leven heeft na de dood van haar zoon Caryl zijn glans verloren. Haar mooie, slimme kind leeft niet meer. Hij is een aantal jaren geleden gestorven aan kanker.

Zola leefde voor Caryl. Alles stelde ze in het werk om haar kind de best mogelijke toekomst te bieden. Haar zoon met zijn adembenemende groene ogen. Kind van een blanke vader waardoor zijn huid veel lichter was dan het hare. Hij was prachtig haar kind. Men noemde Zola hard en veeleisend maar Zola op haar beurt keek neer op mensen die hun kinderen hun tijd lieten verdoen. Haar zoon Caryl moest slagen in het leven en dat deed hij. Zijn studie aan de universiteit sloot hij glansrijk af en vele deuren openden zich voor hem. Haar zoon. Haar wonderkind.

Terwijl Zola vaak mijmerend terugdenkt aan de jaren dat Caryl nog leefde is er in New Orleans, waar ze woont, een ramp op komst. Orkaan Katrina nadert en als lezer weten wij natuurlijk al wat een desastreuze gevolgen dat zal gaan hebben. Zola is zich hier echter niet van bewust en besluit haar huis niet te verlaten. Ze heeft in haar leven wel vaker enorme stormen meegemaakt en dat is toen ook goed gekomen. Goedbedoelde hulp van mensen uit haar buurt wijst ze daarom resoluut af.

Dan komt het water. In het begin staat er slechts een laagje van enkele centimeters in huis. Zola maakt zich geen zorgen. Het water blijft echter komen en al snel verhuizen Zola en Lady naar de bovenverdieping. Dan komt langzaam het besef dat het foute boel is. Het laagje water is veranderd in een kolkende massa dat alles met zich meesleurt. Hulpacties komen op gang en ook Zola krijgt hulp aangeboden. Lady, haar lieve trouwe labrador, mag echter niet mee. De oude hond is haar beste vriendin en Zola heeft haar jaren geleden gekregen van Caryl. Zola weigert de hulp en blijft met Lady achter, omgeven door water.

Een prachtig verhaal over een vrouw die het zichzelf niet altijd makkelijk maakt maar ondanks alles enorm lief kan hebben. De liefde voor haar zoon wordt prachtig beschreven en de band tussen haar en Lady is ronduit ontroerend. De beelden van de achtergelaten honden op de daken van New Orleans staan nog steeds op mijn netvlies gebrand. Het idee dat ik mijn innig geliefde hond onder dergelijke omstandigheden achter zou moeten laten bezorgt me kippenvel.

Auteur Gilles Leroy heeft niet veel woorden nodig om zijn verhaal te vertellen. Al tijdens de eerste paar bladzijden schets hij een zeer uitgebreid beeld van Zola. Het is wonderlijk hoe deze schrijver een uiterst gedetailleerd verhaal neerzet zonder hier al te veel woorden aan vuil te maken. Zo is het na het lezen van slecht een paar bladzijdes al duidelijk dat Zola grote moeite heeft met de seksuele geaardheid van haar zoon.  Het feit dat ze de levenspartner van haar zoon hardnekkig zijn collega noemt zegt al voldoende. De zinnen die deze auteur neerpent zijn zo krachtig dat hij aan een half woord genoeg heeft. Subliem gedaan. Zola Jackson is meermalen bekroond en dat is absoluut terecht. Een pareltje.

ISBN 9789059363458 | Paperback | 157 pagina's | Uitgeverij Cossee | maart 2012
Vertaald door Prescilla van Zoest

© Annemarie, 29 maart 2012