Gary Barker

Toon alleen recensies op Leestafel van Gary Barker in de categorie:
Gary Barker op internet:

Binnenvallend licht Binnenvallend licht

De Amerikaanse journalist Keith Masterson geniet enige roem sinds zijn boek Het Verzetsleger van de Heer is verschenen. Hij verbleef hiervoor een jaar in Oeganda en in Soedan. Nu is hij bezig met een nieuw boek. Keith schrijft over de rituelen en oorsprong van het Congolese conflict.

Een gerucht heeft zijn aandacht getrokken. Mogelijk is het iets voor zijn nieuwe boek en anders kan hij er wellicht een krantenartikel over schrijven. Keith heeft een verhaal opgevangen over Maria van Kivu. Deze bijzondere vrouw zou mensen op wonderbaarlijke wijze genezen. Keith weet dat bijgeloof een groot deel uitmaakt van het leven in Congo maar is toch nieuwsgierig en besluit Maria op te sporen.

De zoektocht van Keith leidt hem naar Isabelle Pelleux die als internationaal hulpverlener in Congo werkzaam is. Ze besluit hem te vergezellen naar het huis van Maria omdat Maria maar zelden met mannen wil spreken. Journalisten vangen altijd bot. Het huis van Maria wordt omgegeven door hulpzoekenden en het kost het tweetal dan ook de nodige moeite om contact met Maria te leggen. Dan maakt Maria een verbazingwekkende keuze. Ze wijst contact met Isabelle af maar Keith mag een afspraak met haar maken. Maria is bereid om hem haar verhaal te vertellen. Volgens Maria heeft hij haar hulp nodig en die zal ze hem bieden door middel van het vertellen van haar levensgeschiedenis.

Wat volgt is een geschiedenis die intens verdrietig maar ook inspirerend is. Het verhaal van Maria kan zomaar het verhaal van vele vrouwen en meisjes in Congo zijn. Het gaat over misschien wel het ergste oorlogswapen dat er is: verkrachting. Rebellen verkrachten vrouwen en meisjes die vervolgens uit hun dorp en zelfs uit hun familie worden verstoten. Het leed is te groot en de schaamte te omvangrijk. De slachtoffers zijn letterlijk alles kwijt en hebben vaak een operatie nodig. Met sommigen komt het lichamelijk nooit meer goed en geestelijk zijn ze allemaal onherstelbaar beschadigd. Het is ook een verhaal over rebellen die eens vrolijke kinderen waren totdat ze hun eigen moeder of zusje onder dwang verkrachtten en daarna hun familie moesten doden.

Binnenvallend licht vertelt een schokkend verhaal dat bijna te naar is om te bevatten. Ik wist over deze gruwelijkheden maar merkte dat maar weinig mensen in mijn omgeving er ook van op de hoogte waren. Om zulk groot leed te kunnen bestrijden moet het eerst erkend worden. En dit boek draagt daar een steentje aan bij.

Dit aangrijpende boek behoort tot de eerste vier titels van de nieuwe uitgeverij World Editions die voortkomt uit uitgeverij De Geus. Ik heb het in één adem uitgelezen. Naast het verhaal van Maria wordt ook het verhaal van Keith zelf verteld. Hij is de zoon van een fotograaf die eens de Pulitzerprijs won maar in het liefhebben van zijn gezin minder succesvol was. Keith steekt zijn nieuwsgierigheid naar de verhalen van anderen niet onder stoelen of banken maar zwijgt over zichzelf. Kan Maria nogmaals een wonder verrichten en Keith laten praten? Binnenvallend licht is een indrukwekkend en hartverscheurend boek. Het gaat over hoe oorlog het slechtste maar ook het beste in een mens naar boven haalt. Lees dit verhaal.

ISBN 9789462370241 | Gebonden | 256 pagina's | World Editions | september 2013
Vertaald door Hanneke Nutbey

© Annemarie, 23 september 2013