Govert Derix

Toon alleen recensies op Leestafel van Govert Derix in de categorie:
Govert Derix op internet:

Mensheid is een brief aan jou Mensheid is een brief aan jou

De 9-jarige Helena Kalos dwaalt ’s nachts door het bos bij Sils Maria in de Zwitserse Alpen. In haar eentje. Haar ouders liggen in diepe slaap in hun hotel. Wat bezielde dat meisje? En waar is ze gebleven? De volgende dag is ze namelijk nergens te vinden, ze is niet in het hotel. Er wordt een zoektocht georganiseerd, waarbij de jas van Helena wordt gevonden, maar het kind zelf niet. De jas ligt over een dode man. Als diens foto over de wereld verspreid wordt, blijkt iedereen hem te kennen.

Aan de andere kant van de wereld, in Brazilië, rent Fred Paine - zoals hij al drie jaar lang iedere ochtend doet - van zijn huis aan de rand van Aguas Bellas naar het dorp, en terug. Tot zijn ergernis blijft het laatste gesprek dat hij had met zijn leermeester steeds opduiken in zijn hoofd. Paine wilde ‘Een statement waarmee Europa erkent dat het van de zotte is te doen alsof de mensheid niet gehouden is aan grenzen aan groei en dat fatsoenlijk bestuur draait om respect voor de planeet.‘ Hij stelt: ‘Wir haben es gewuβt’. De wereld gaat kapot en we laten de economie prevaleren boven de redding van de wereld. Paine heeft in Brazilië de mooie Marcia leren kennen. Zij laat hem delen in het geheim van de rivier Malcozinhado.

Paines leermeester is August Green, de huidige Europese eurocommissaris voor duurzaamheid. Paine had verwacht opgenomen te worden in het gevolg van Green, maar dat was niet het geval. Diens proefschrift is evenwel wel degelijk onder de aandacht van journalisten gekomen, en zij leggen Brussel het vuur aan de schenen als na de klimaatconferentie van Kopenhagen maatregelen uitblijven.

De roman begint breed met deze drie verschillende verhaallijnen, krimpt als de lijnen bij elkaar komen om dan weer breed uit te waaieren in een filosofisch palet vol ideeën, die precies passen bij deze tijd. Iedere dag weer worden we geconfronteerd met aspecten van de problematiek die in deze roman behandeld worden.

Op de achtergrond is de filosoof Friedrich Nietzsche actief, met zijn verhaal over Zarathustra en de uitspraak ’God is dood’. Nietzsche (1844-1900) heeft gedurende een jaar of acht de zomer doorgebracht in Sils Maria. Daar legde hij wandelend door de bergen de basis voor zijn beroemde werk ‘Aldus sprak Zarathustra’. Het gebruik van zijn gedachtegoed in deze roman zou gortdroog kunnen uitvallen, maar dat is geenszins het geval. En omdat het niet zo’n dik boek is, en met spanning en romantiek verweven, valt het allemaal zeker te behappen. Govert Derix ontvouwt zijn ideeën op een duidelijke manier, en laat een duidelijke boodschap achter. Want een boek is ‘een brief aan de mensheid.’

In een interview vertelt de Maastrichtse schrijver/filosoof (1962) dat hij zelf twee jaar geleden in Sils Maria was en daar een bezoek bracht aan de ‘Steen van Nietzsche’.

Govert Derix is ondernemer, filosoof en schrijver. Hij studeerde filosofie in Rotterdam en Utrecht en psychologie in Utrecht. Sinds 2009 werkt hij als autonoom schrijver, filosoof, publicist en adviseur. En sinds 2006 schrijft hij columns voor Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad. Sinds 2010 is hij tevens essayist en huisfilosoof van Zuid Magazine.

ISBN 9789491561818 | Paperback | 167 pagina's | Uitgeverij TIC | mei 2017

© Marjo, 29 juni 2017