Govert Derix

Toon alleen recensies op Leestafel van Govert Derix in de categorie:
Govert Derix op internet:

Gods geschenk

‘Met geld bezegelden mensen de bestaansgrond van de beschaving. Het was de motor van uitvindingen, van kunst, van de ontwikkeling van talent. Geld was de zuurstof die het organisme van de samenleving levend hield. Maar het was tegelijk een zeer agressief element. De kunst van het leven, stelde ze, bestond uit het bouwen en koesteren van een systeem dat het agressieve element geld zodanig in goede banen leidde dat er mooie dingen uit konden ontstaan.’

Ooit had ze gevraagd aan haar vader wat mensen het meest raakte, waar je de wereld mee kon veranderen. Haar vader antwoordde: ‘met geld’.
Als haar vader voor haar ogen vermoord wordt, op een hele speciale avond, weet de 33-jarige Claudia Nathan (de naam Nathan betekent ‘Gods geschenk’) wat haar levensdoel is: ze zal op zoek gaan naar de betekenis van het geld. Dat doet ze met succes. Ze wint zelfs de Nobelprijs voor haar werk. Maar haar ideeën worden argwanend gevolgd door de directeur van het mondiale monetaire fonds en een wereldleider. Zij willen juist  ‘het agressieve element’ behouden, de tegenstelling tussen arm en rijk laten bestaan.
Als Claudia besluit na het in ontvangst nemen van de prijs om op pelgrimage te gaan naar Santiago de Compostela, zien ze een mogelijkheid haar tegen te houden.
Al lopend overdenkt ze haar leven en dat van haar ouders, en komt ze langzaam tot een besef: ze zal een daad stellen. Ze moet een daad stellen. Precies dat waar de machtige mannen bang voor zijn...

Er is nog een derde verhaallijn: dat van de hoeder van de camino, Jesùs Mateo de la Mancha.
Hij kent de routes – er zijn er twaalf – door en door, maar ontdekt dat er een dertiende is. En als de twaalf routes staan voor twaalf godsbewijzen, is er dan dus een dertiende godsbewijs?
Ook zijn oog valt op Claudia...

Een veelzijdige roman met metafysische, esoterische, thrillerachtige, levensbeschouwelijke en natuurlijk economische aspecten. Kan Claudia een nieuwe wereldeconomie bewerkstelligen, of zullen de machtigen toch te machtig blijken? En wat is de rol van Jesùs?
Het is haast een uitdaging om alles wat er in dit boek ‘verstopt’  zit te vinden. Het is namelijk een roman vol met verwijzingen, waarin niet alleen namen betekenis hebben, behalve dat Claudia ‘Nathan’ als achternaam heeft, is het vast niet toevallig dat Jesùs ‘de la Mancha’ heet. Of dat de machtige monetair directeur  Mondiani genoemd wordt. Ook andere termen zijn niet toevallig: het getal twaalf, de mensen op de camino die een ‘familie’ vormen. Of meer opvallend: de munteenheden boven de hoofdstukken die in het laatste deel muziektermen worden. Enerzijds verwijzingen naar Claudia’s vader, maar er is een diepere betekenis. Zo is het ook mogelijk om wijze lessen te putten uit deze roman, maar het wordt je nergens opgedrongen.

Laat je evenwel niet afleiden van het verhaal, geniet van een boeiend relaas dat je meesleurt naar een wervelende groteske finale, waarbij de schrijver je de wind uit de zeilen neemt door het onwaarschijnlijke een rol te geven binnen het verhaal.

ISBN 9789491561245 | Paperback | 278 pagina's | Uitgeverij TIC | april 2014

© Marjo, 15 mei 2014