Frans van den Ouweland

Toon alleen recensies op Leestafel van Frans van den Ouweland in de categorie:
Frans van den Ouweland op internet:

Het dorpsgericht Het dorpsgericht

Michel Perraudin vertrekt vanuit Parijs naar het Franse platteland om daar les te gaan geven op een kleine dorpsschool. Hij heeft een zware tijd achter de rug en zoekt rust in het dorpje. Hij hoopt hier de dood van zijn ongeboren zoon te kunnen verwerken.Het leven dat hij voor ogen heeft zal hij echter niet gaan vinden in zijn nieuwe woonplaats. De dorpelingen zijn niet blij met de stadse meester en al snel is de sfeer ronduit vijandig. Michel pakt het ook allemaal vrij ongelukkig aan. Zo laat hij de kinderen opstellen schrijven in de hoop iedereen wat beter te leren kennen. Maar de dorpelingen zien deze poging als nieuwsgierig gedrag en inbreuk op hun privacy. Ook een uitstapje met zijn leerlingen loopt uit op een fiasco. De dorpelingen willen hem weghebben en maken hem dit op niet mis te verstane wijze duidelijk.

Met collega Hélène heeft hij een vreemde band. Ze trekken elkaar aan maar stoten elkaar ook af. Hélène komt uit het dorp maar gaat niet overal in mee. Zo heeft ze haar twijfels over de precieze toedracht rond de dood van haar zus. Haar omgang met Michel wordt haar niet in dank afgenomen en de dreigementen zijn al snel ook aan haar gericht. Michel probeert vol te houden en blijft in het dorp ook al mag hij na het ongelukkige uitje voorlopig geen les meer geven. Hij voelt zich nog steeds betrokken bij zijn leerlingen en heeft naar zijn gevoel niets te verliezen. Van Hélène mag hij zolang in het oude huis van haar oma wonen. In ruil daarvoor moet hij het huis opknappen.

Zal Michel zijn rust alsnog vinden of escaleert de situatie? En hoe zit het eigenlijk met zijn ongeboren zoon? Waarom mocht dit kindje niet geboren worden?

Dit boek leest makkelijk weg maar blijft oppervlakkig. Het verhaal gaat te snel en de gebeurtenissen worden beknopt beschreven. Van mij had het boek meer bladzijden mogen hebben zodat de schrijver het verhaal wat meer invulling had kunnen geven. Nu komt het niet helemaal uit de verf. Het mist een beetje kleur.

De sfeer van het boek is melancholiek. De stijl sober. De kaft van het boek benadrukt dit.

Auteur Frans van den Ouweland (1962) is geboren in Twente. Tegenwoordig woont hij in Frankrijk. Hij weet hoe het is om Parijs voor het platteland te verruilen. Al tien jaar lang pendelt hij wekelijks heen en weer. Ik ben benieuwd of hij eigen ervaringen in het boek heeft verwerkt.

ISBN 9789490374204 | Paperback | 220 pagina's | Compaan Uitgevers | september 2011

© Annemarie, 10 september 2011