Francesca Marciano

Toon alleen recensies op Leestafel van Francesca Marciano in de categorie:
Francesca Marciano op internet:

Het rode huis Het rode huis

Het verhaal start met Alina, die het oude vertrouwde familiehuis op moet ruimen en leeg moet halen omdat het verkocht is. In flashbacks ontvouwt zich vervolgens de geschiedenis van de familie die decennialang in ‘Het rode huis’ heeft gewoond. Het rode huis is een verbouwde boerderij in de punt van de laars van Italië.
Grootvader Lorenzo was een man uit een gegoede familie, die maar wat aanklooide met zijn schilderijen, die allemaal zijn fascinatie voor zijn eerste vrouw, Renée, uitdrukten. Wanneer zij op een gegeven moment verdwijnt met haar lesbische vriendin, schildert Lorenzo uit wanhoop een groot naakt van haar op de muur van de patio. Zijn tweede vrouw, die hij meer voor zijn gemak en voor het opvoeden van dochter dan uit liefde trouwt, verft vervolgens het hele huis rood om het schilderij te bedekken. Vanaf dat moment heet de boerderij ‘Het rode huis’.

Alba, de dochter van Lorenzo, trouwt met Oliveiro, maar na de geboorte van hun dochtertjes Alina en Isabella, loopt het huwelijk stuk en neemt Alba een minnaar. Op een gegeven moment sterft Oliveiro en de geruchten steken de kop op dat Alba daar wel eens de hand in kon hebben gehad. Klopt dat? Of was het zelfmoord? Dat is één van de vele vragen die Alina zich stelt tijdens het opruimen van het huis.
Nadat ze volwassen zijn geworden, gaan Alina en Isabella elk hun eigen weg. Alina klimt uit een diep dal na aan de drugs verslaafd te zijn geweest en Isabella sluit zich aan bij een terroristische groepering, terwijl moeder Alba zich alleen met zichzelf bezighoudt.

Het boek is een familiekroniek die begint in de jaren 20 van de vorige eeuw en eindigt in de 21ste eeuw. Na verloop van tijd wordt duidelijk welke sporen de opvoeding van eerst Alba en later haar dochters Alina en Isabella op hen heeft achtergelaten. Het is ook een tijdsbeeld. Met name de tijd waarin Alina en Isabella opgroeiden, stond mij nog heel helder voor ogen. Het was de tijd waarin Italië in de greep was van het terrorisme, van de Rode Brigade, waarin vakbondsmensen en parlementariërs werden ontvoerd en vermoord.
De achterkant van het boek doet vermoeden dat het om een thriller gaat, maar dat is absoluut niet het geval. Het is een mooie, vlot geschreven roman over een aparte familie tegen de achtergrond van de Italiaanse geschiedenis in de vorige eeuw.

ISBN 9035123743 | Paperback | 413 pagina's | Uitgeverij Bert Bakker | 2002

© Joanazinha, maart 2008