Erik Rozing

Toon alleen recensies op Leestafel van Erik Rozing in de categorie:
Erik Rozing op internet:

De psychiater en het meisje De psychiater en het meisje

Psychiater met een diepzinnige knipoog.

De merel die mij schrander vanaf de cover aankijkt zal een verbeelding zijn van Stella, een van de hoofdpersonages in deze ontroerende maar vooral grappige roman.

Erik Rozing heeft nog geen Wikipediapagina, iets wat mij eerder verheugt dan teleurstelt en de roman is dan ook het debuut van deze jonge psychiater. Ik vermoed dat hij dit verhaal heeft samengesteld uit zijn ervaringen die hij als aankomend psychiater door de jaren heen heeft opgedaan.
Of deze roman autobiografische trekken vertoont, daar kom ik gelukkig niet achter en dat maakte het lezen voor mijn alleen maar boeiender. Zelf struin ik al jaren rond in de omgeving waar dit boek zich afspeelt: de psychiatrie in Leiden en Oegstgeest en ik heb me dan ook tijdens het lezen vaak afgevraagd of ik de schrijver of een van de personages ken. Dat is niet zo en ook gaat er geen belletje rinkelen wanneer ik het portret van de schrijver aantref op internet. Andere personages in het boek, doen mij wel denken aan mensen die ik tijdens mijn carrière in de psychiatrie heb gekend, maar worden geraffineerd door mijn geheugen verhaspeld.

Waar gaat het verhaal over? Edgar is een nog jonge psychiater in training die worstelt met zijn opleiding, de opleiders, met zichzelf en vooral met zijn rol als professioneel psychiater. Dit laatste komt helder en zeer leuk beschreven aan het licht wanneer de jonge arts wordt geconfronteerd met de aantrekkelijke, sexy, borderlinepatiënte Stella. Zij brengt zijn instabiele fundament nog verder aan het wankelen. Hoe gaat hij afstand bewaren tot deze mooie jonge patiënte die er een sport van maakt om zo dichtbij mogelijk te komen.
Al zijn twijfels en al zijn onzekerheden worden nog verder op de proef gesteld wanneer hij zelf voor zijn opleiding in leertherapie moet.

Dan zijn er nog een paar mooie rollen beschreven zoals die van een zeer ouderwetse en autoritaire professor, een collega arts met boulimia en een opleidster die een dubieuze rol speelt. De hectiek neemt met iedere bladzijde toe en de roman wordt voor mij al snel een pageturner! Echt genieten deed ik van de manier waarop de auteur de borderline patiënten Stella neerzet. Haar dialogen en haar inventiviteit om de jonge arts te verwarren en te benaderen zijn ronduit hilarisch en vaak ontroerend. Ik geloof de jonge psychiater en ik geloof Stella. Zijn aan alcoholverslaafde en om euthanasie zeurend oma geeft het verhaal een extra laag die geen moment verveeld. Dan zijn er nog een autistische lesbische zus, een wel heel zweverige moeder en een scala aan innemend beschreven patiënten. Het plot laat ik natuurlijk aan u.

Wel wil ik de schrijver meegeven dat wat mij betreft er een deel twee, drie en vier mag komen. 'De beslommeringen van een psychiater' of zoiets. Want zoals ik zelf heb ervaren, in de psychiatrie hoef je je nooit te vervelen. Wanneer je zo goed kan schrijven als Erik Rozing, is dit eigenlijk een open deur. Toch?

ISBN 9789029090896 | Paperback | 448 pagina's | Uitgeverij Meulenhoff | januari 2016

© Jan van Rijsingen, 05 april 2016

Edgar Simons is in opleiding tot psychiater en na een inschattingsfout met fatale gevolgen staat hij onder verscherpt toezicht. Het kost hem moeite om z'n opleider ervan te overtuigen dat hij wel geschikt is voor het vak. Buiten z'n werk probeert hij z'n oma te steunen, die hem regelmatig met een borreltje te veel op belt om hem te laten weten dat ze niet verder wil leven.

Zelf heeft Edgar ook de nodige problemen. Hij heeft een winterdepressie en drinkt regelmatig meer dan misschien verstandig is. Z'n vriendin heeft hem verlaten, om een relatie te beginnen met haar neef. De familie van Edgar is ook tamelijk divers. Zo is z'n moeder Aukje op z'n zachtst gezegd nogal zweverig. Ze praat over lekke aura's en chakra's en over dat de aarde in een overgangsfase zit. Z'n zus Katja is wiskundige en de jongste hoogleraar van Nederland. Zij is juist weer erg rationeel. Haar vriendin Vera werkt als luchtverkeersleider op Schiphol. Dan is er nog neef Willem-Jan die schizofreen is.
Op een gegeven moment krijgt hij de jonge borderlinepatiënte Stella in behandeling. Zij dringt steeds verder in Edgars leven door, iets waar hij moeite mee heeft. Hij wordt door haar gefascineerd, maar hij lijkt voor haar een obsessie te worden, hetgeen voor problemen zorgt.

Het boek geeft een goed beeld van de psychiatrie, door het oog van de behandelaar. Verschillende patiënten hebben bijnamen, maar het is nooit respectloos. Het laat wel zien hoe moeilijk het kan zijn om met mensen om te gaan die zelf niet altijd een even goed beeld van hun problemen hebben. Dat valt vooral op bij de beschrijving van de zaak waardoor Edgar onder verscherpt toezicht staat.

Het boek is in het begin niet al te zwaar op de hand. Ja, er zijn mensen met problemen, maar er zit ook wel humor in. Een mooi hoofdstuk in dat opzicht gaat over een bezoek met een groep patiënten aan Walibi, waar Edgar allerlei krantenkoppen verzint over de dingen die zouden kunnen gebeuren.
In de loop van het boek wordt de toon minder vrolijk en komt de tragiek meer centraal te staan. Stella gaat over alle grenzen heen en Edgar weet niet goed wat hij er mee aan moet. Aisha, z'n ex-vriendin is op de achtergrond nog steeds aanwezig. Z'n oma heeft het nog steeds over haar en noemt haar IJsje. Hij probeert uit te leggen dat de relatie niet meer bestaat, maar dat lijkt ze iedere keer te vergeten.

Al met al is het een mooi boek, dat laat zien hoe moeilijk het misschien soms wel is om bij patiënten betrokken te zijn, zonder dat dit te ver gaat. Je ziet ook het verschil tussen de verschillende behandelaars. Het is een boek dat iedereen die enige interesse in de psychiatrie heeft, zou moeten lezen. Het leert hoe moeilijk het is om een oordeel te vellen en misschien wel hoe gemakkelijk dingen fout kunnen gaan. Het leest gemakkelijk, mede door de korte hoofdstukken. Het kostte soms wel wat moeite om de mensen een beetje uit elkaar te houden en te onthouden wie er nu patiënt was en wie hulpverlener.

© Renate, 15 februari 2016