Eriek Verpale

Toon alleen recensies op Leestafel van Eriek Verpale in de categorie:
Eriek Verpale op internet:

Gitta Gitta

Een Vlaams auteur met blijkbaar al enige bekendheid. Hij heeft in 1992 de NRC-prijs gewonnen met "Alles in het klein", en "olivetti 82" is een toneelstuk van zijn hand, dat verfilmd gaat worden. Hij schrijft ook nog gedichten.
Dat doet hij ook in dit boekje "Gitta" . Zij is het veertienjarige nichtje van zijn vrouw. In de eerste zin van het boek meldt de hoofdpersoon (Eriek, dus de schrijver zelf?) dat hij verliefd is: niet op zijn vrouw, maar op Gitta. Deze dwaze verliefdheid vormt de rode draad door het verhaal. Eriek beschouwt de vrouwen in zijn leven als een lustobject, zo schrijft er er tenminste over, tenenkrullend dus. Gelukkig brengt hij zijn fantasieën over Gitta niet ten uitvoer, en weet ze ook niet dat hij die fantasieën heeft.

In de jaren zeventig wordt hij opgeroepen voor een herhalingsoefening in het leger. Hij gaat naar Leopoldsburg in de verwachting door een paar weken tegen betaling te lanterfanten, maar dat valt vies tegen: er blijkt een heuse "veldslag" opgezet te zijn in Duitsland, en doordat het met de bevoorrading misloopt, is er nog sprake van echte ontbering ook. Dan gaan zijn gedachten steeds naar Gitta..
Ineens maken we een sprong: hij schrijft in 1992 brieven naar ene Merel, waarin hij zijn avonturen in het leger aanhaalt, maar ook verteld over "de" vakantie van zijn leven. Met zijn vrouw, haar zus en zwager en dus ook Gitta gaat de reis naar Frankrijk. Daar trekt hij veel , teveel naar de zin van zijn vrouw, op met Gitta.

De chronologie in dit boek is een rommeltje. De hoofdlijn is het verhaal van Eriek in de jaren zeventig: het leger en Gitta. Als we lezen over de herhalingsoefening duiken we soms nog verder in het verleden, er worden herinneringen opgehaald aan de diensttijd zelf (nog meer machogedoe en stoere-jongenstaal). En dan die brieven aan Merel (wie is Merel) tussendoor, waaruit blijkt dat Erieks huwelijk stukgelopen is; vanwege Gitta? We komen het niet aan de weet. Waar is Gitta gebleven? Ook niet bekend.
Warrig boek. Ik was er niet zo over te spreken.

ISBN 9029551178 | Hardcover | 150 pagina's | De Arbeiderspers | 1997

© Marjo, mei 2005