Emma Donoghue

Toon alleen recensies op Leestafel van Emma Donoghue in de categorie:
Emma Donoghue op internet:

De verzegelde brief De verzegelde brief

Dit verhaal speelt zich af in 1884. Met de rechten van de vrouw is het bar slecht gesteld. De voornaamste taak van een vrouw is het vinden van een huwelijkspartner en het baren van kinderen. Verder dient een dame er onberispelijk uit te zien en zich keurig te gedragen. Fido Faithfull heeft zichzelf echter een ander leven toebedeeld. Ze heeft het korset afgezworen en is een voorvechtster van vrouwenrechten. Ze bezit een drukkerij en in haar bedrijf werken voornamelijk vrouwen. Fido is ongehuwd en acht zichzelf ook niet geschikt voor het huwelijkse leven.

Dan wordt haar vredige en geordende leven ruw verstoord. Ze loopt haar oude vriendin Helen Codrington tegen het lijf. Eens waren Fido en Helen zeer goede vriendinnen. Fido woonde zelfs enige tijd bij Helen en haar gezin in huis. Zeven jaar geleden verhuisde Helen met haar man en kinderen naar Malta. Fido hoorde nooit meer wat van Helen en heeft getracht haar te vergeten. Maar nu is Helen weer in Londen en al snel is duidelijk dat de posterijen de vriendinnen in de steek hebben gelaten. Hun brieven zijn niet bij elkaar aangekomen waardoor ze allebei onterecht hebben gedacht dat de ander de vriendschap niet langer voort wilde zetten. Een pijnlijk misverstand.

De twee vrouwen hervatten hun vriendschap. Het is wonderlijk dat ze het zo goed met elkaar kunnen vinden want ze zijn elkaar tegenpolen. De oppervlakkige Helen is getrouwd met de oudere Harry maar het huwelijk stelt niet veel meer voor. Dat was voor hun vertrek naar Malta ook al zo. Harry heeft Fido toen op een gegeven moment verzocht een eigen woonruimte te zoeken. Hij vond dat ze te veel bij privézaken van het gezin betrokken raakte. De vriendelijke Fido heeft Harry altijd graag gemogen en vond het jammer dat ze niets kon doen om het huwelijk van haar dierbare vrienden te versterken.

Tegenwoordig verkeert Helen veel in het gezelschap van kolonel David Anderson. Ze vertrouwt Fido toe dat de arme man waarschijnlijk gevoelens voor haar koestert. Fido is geschokt en adviseert Helen dat ze korte metten moet maken met de ontluikende liefde van Anderson. Ze zal hem moeten vertellen dat ze slechts vriendschappelijke bedoelingen heeft. Fido stelt haar salon beschikbaar voor dit pijnlijke gesprek. Helen heeft echter heel andere bedoelingen en de tijd die Helen en Anderson in afzondering doorbrengen, wordt niet gevuld met praten. De brave Fido weet zich geen raad met de situatie. Wanneer Harry in de gaten krijgt dat zijn vrouw het niet zo nauw neemt met de huwelijkse trouw, vraagt hij een echtscheiding aan. Dat is in de negentiende eeuw echter niet zo eenvoudig. Er moet een heuse rechtszaak aan te pas komen waarbij Helens overspel bewezen moet worden. Elk detail van hun huwelijk wordt in de openbaarheid gebracht. Het publiek smult en Helen sleept Fido in haar val met zich mee.

De rechtszaak tussen de Codringtons heeft daadwerkelijk plaatsgehad. Dit smakelijke verhaal is gebaseerd op de verslagen en artikelen rondom het proces. Het verhaal wordt vanuit meerdere perspectieven verteld waardoor ik geen enkel personage goed kan doorgronden. Harry komt over als een slap figuur. Jarenlang heeft hij niet naar zijn huwelijk omgekeken. Hij heeft goedgekeurd dat zijn vrouw met andere heerschappen op stap ging omdat hij zelf geen zin had om iets met zijn vrouw te ondernemen. Helen is een egoïstische en manipulatieve dame. Ze weet heel goed dat haar uiterlijk menig mannenhart op hol brengt. Ze houdt wel degelijk van haar twee dochters maar in tijden van smart stelt ze zichzelf op de eerste plaats. Fido zou de meest interessante persoon in dit boek moeten zijn. Helaas is ze dat niet. Fido wordt neergezet als een simpele ziel, iets wat helemaal niet past bij haar principes en alles wat ze heeft bereikt. Tijdens het lezen heb ik me hier meerdere malen over verbaasd. Naar mijn mening kan dit niet kloppen met de werkelijkheid en ik begrijp ook niet waarom de schrijfster een inspirerende dame als een dom, naïef gansje heeft neergezet. Dit verhaal zou de kracht van de vrouw moeten benadrukken maar doet dat niet.

Desondanks heb ik genoten van dit boek. Het verhaal is smeuïg en de ogenschijnlijke keurige heren en dames in dit boek maken zich schuldig aan gevoelens van afgunst, wraak en lust. Wie houdt van een goed geschreven boek vol schandalen moet dit boek zeker lezen.

ISBN 9789045802916 | Paperback | 391 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | oktober 2012
Vertaald door Inge Kok en Theo Scholten

© Annemarie, 20 december 2012