Els Florijn

Toon alleen recensies op Leestafel van Els Florijn in de categorie:
Els Florijn op internet:

Schaduw van de wolf Schaduw van de wolf

Nina gaat studeren in Utrecht en op kamers. As ze haar kamer inruimt, komt ze foto’s tegen van Jetta haar moeder, die onlangs is gestorven. Er is een tweelingbroer, Simon, die in Amsterdam is gaan wonen, maar geen contact wil. Hij neemt tenminste de telefoon niet op. Nina voelt zich wat verlaten, maar gelukkig heeft ze binnen de kortste keren een goed contact met de bovenbuurman, Mart, ook student. Herinneringen komen terug, als ze ’s nachts steeds maar die akelige dromen heeft, over een bos waar iets dreigt. Maar ze weet niet wat het is. Herinneringen heeft ze aan Jos, een vriend van haar moeder; aan haar oma. Hun vader kennen ze niet, hij moet een Italiaan zijn, Nic, en ze hebben geen idee of hij nog leeft. Hij is verdwenen in de bergen, vertelde Jetta.
Op een nacht staat Simon, die tot dan toe niets liet horen, voor Nina’s deur. Hij vraagt hulp, hij zit in de problemen. Maar Nina heeft gene geld, en tenslotte rijdt zij met haar broer naar Italië, waar hun familie woont. Familie waar Nina nog nooit van gehoord had, en waar Simon meer over blijkt te weten. Nina ontdekt dingen waarvan ze niet zeker is of ze het wel wilde weten. Wie was haar vader? Wie is ze zelf? Waarom blijft ze maar dromen, over een wolf in een bos?
Is ze zelf die wolf? Of toch iemand anders? Waar is ze bang voor?
Tenslotte gaat ze de bergen in, wat een louterende ervaring moet worden.

Helaas maakt Els Florijn haar belofte niet waar. Niet wat mij betreft.
‘Laatste nacht’ , haar debuut, vond ik mooi. Het verhaal, en de taal. Maar van dit tweede boek kan ik niet veel maken. Qua taal is het niet bijzonder, en tja, de hoofdpersoon lijkt te zoeken naar zichzelf in dit tweede boek, maar die dromen komen niet goed uit de verf, en de vader ook niet. Vind ik.

ISBN 9789023991700 | Paperback | 189 pagina's | Uitgeverij Mozaïek | november 2006

© Marjo, 07 september 2011