Elizabeth Gilbert

Toon alleen recensies op Leestafel van Elizabeth Gilbert in de categorie:

Het hart van alle dingen Het hart van alle dingen

Alma Whittaker werd geboren op 5 januari 1800. Ze was beslist geen plaatje om te zien maar wel een kerngezonde, flinke baby. Vader Henry en moeder Beatrijs waren dik tevreden met hun nakomeling en Alma ging een gouden toekomst tegemoet.

Henry Whittaker kwam oorspronkelijk uit een dorpje in de buurt van Londen. Hij groeide op in een straatarm gezin en zijn toekomst zag er weinig rooskleurig uit. Henry wist echter het tij te keren en hij belandde na de nodige omzwervingen in Philadelphia waar hij zich opwerkte tot een van de rijkste mannen in de regio. Hij stond bekend als een gewaardeerde botanist.

Beatrijs kwam uit Nederland. Ze was de dochter van de Van Deventers die al generaties lang de Hortus Botanicus in Amsterdam beheerden. Toen ze koos voor een leven met Henry verstootten haar ouders haar. Beatrijs nam haar dienstmeisje Hanneke de Groot mee naar Amerika. Hanneke werd al snel onmisbaar. Ze leidde het grote huishouden met strakke hand en werd een tweede moeder voor Alma. Hanneke bezat de moederlijke warmte die de zakelijke Beatrijs ontbeerde.

Een gedegen opvoeding stond bij Beatrijs hoog in het vaandel. De intelligente vrouw stortte zich op het thuisonderwijs van haar dochter. Alma kon op haar vierde al in vier talen tellen en groeide op tot een slimme en waardige jongedame die zich te allen tijde uiterst fatsoenlijk kon gedragen. Beatrijs stond niet toe dat haar dochter zich inliet met “dwaze en vulgaire dingen” zoals ijs eten, oudejaarsfeesten, thee en anglicanen.

In 1809 adopteerden Beatrijs en Henry Whittaker het beeldschone weesmeisje Prudence. Vanaf dat moment moest Alma het onbekende leeftijdsgenootje behandelen als haar zusje. Jaloerse gevoelens werden door Beatrijs niet toegestaan. Alma en Prudence behandelden elkaar uiterst beleefd maar koesterden geen zusterlijke gevoelens voor elkaar. Bovendien voelde Alma zich in de nabijheid van de knappe Prudence lelijk en lomp. Ook Prudence werd door Beatrijs klaargestoomd voor een leven als keurige jongedame en de meisje groeiden dan ook op tot uiterst beleefde en fatsoenlijke vrouwen. Alma werd verliefd en hoopte op een huwelijk met een goede vriend van de familie. Deze heimelijke verliefdheid zou de toekomst van de twee zussen voorgoed en ingrijpend veranderen. Het gehoopte huwelijk bleef uit.

Het hart van alle dingen gaat over de reden van het bestaan. Over bevlogenheid, passie en levensvragen. Over hartstocht en het ontbreken ervan. Ook gaat dit veelzijdige verhaal over familie, opoffering en naastenliefde. Alma leidde een voorspoedig leven maar ze bleef hunkeren naar een man. Alma wilde de liefde ervaren waarover ze las in boeken die haar moeder zou hebben verfoeid. Regelmatig trok  Alma zich heimelijk terug in een vergeten boekbindkabinet waar ze handelingen bij zichzelf verrichtte die als zondig werden beschouwd. De schaamte was minder groot dan het verlangen. Toen eindelijk dan toch de liefde het levenspad van Alma opwandelde, werd haar hart opnieuw gebroken. Alma gooide het roer om en trok de wijde wereld in, op zoek naar een antwoord op haar levensvragen.

De studie van mossen waar Alma zich jarenlang gepassioneerd mee bezighield veranderde in een studie van het leven. Dit sprankelend geschreven boek neemt de lezer mee naar de wereld van de negentiende eeuw toen Charles Darwin schreef aan zijn beroemde evolutietheorie. Het boek bevat levendige beschrijvingen van landen als Peru, Tahiti en Nederland en hun inwoners. Het verhaal is uitgebreid, kleurrijk en boeiend. De vertelling neigt soms wat langdradig te worden maar slaat op tijd een andere richting in. In Het hart van alle dingen mengt auteur Elizabeth Gilbert – bekend van Eten, bidden, beminnen - nuchterheid, spiritualiteit en wetenschap tot een meeslepend en onvergetelijk verhaal.

ISBN 9789023483618 | Paperback | 560 pagina's | Uitgeverij Cargo | oktober 2013
Vertaald door Janneke Zwart & Mireille Vroege

© Annemarie, 01 oktober 2013