Dimitri Casteleyn

Toon alleen recensies op Leestafel van Dimitri Casteleyn in de categorie:
Dimitri Casteleyn op internet:

De verjaardag De verjaardag

Gerard de Vreeze is misschien wel briljant, maar zijn eigendunk mag er ook zijn. ‘Onmisbaar op de faculteit Geneeskunde van Leuven’ is hij, zegt hij, waar hij werkt onder professor Juan Lopez.
Die professor roept hem terug als Gerard in een vooraanstaand blad een artikel wil publiceren over eugenetica. De Vreeze is er van overtuigd dat hij in staat is een betere wereld te maken. Als je mensen met defecte genen laat uitsterven, komt er ruimte voor gezonde, fitte mensen. En dat kan je best een beetje sturen door kunstmatige virussen te maken met genen die positieve kenmerken bevatten. De Vreeze laat zich niet terugzetten. Als hij het nu nog niet wereldkundig mag maken, nou, dat komt dan wel.
Intussen kan hij in zijn laboratorium doorwerken aan de een virus met een lange incubatietijd. Officieel is dat om er voor te zorgen dat men de tijd heeft mensen in te enten met een geneesmiddel. Maar dat is niet direct Gerards bedoeling. Hij ontwikkelt een variant van de Spaanse griep, en bouwt onder zijn huis op de grens van Nederland en België een atoomkelder.

In de tussentijd heeft hij de zwarte Malila leren kennen. Zij is een Congolese vluchtelinge, illegaal, en bloedmooi. Ze verschuilt zich in zijn appartement in Leuven, bang om naar buiten te gaan. In Gerards hoofd ontstaan snode plannen: hij wil een kind met Malila.
Ze is hoogzwanger als de atoomkelder klaar is. Gerard verhuist haar stiekem naar de onderaardse ruimte, helpt bij de geboorte van zijn zoon, Kaspar, en is niet van plan hen ooit nog vrij te laten. Hij alleen kent de deurcode die hij steeds verandert. De jongen groeit op en leert een omgekeerde wereld kennen. Wat hij op de televisie ziet en in boeken leest, is allemaal fictie.
Gerard heeft hem niet voor niets Kaspar genoemd: hij is gefascineerd door het verhaal van de jongen Kaspar Hauser, die in het begin van de negentiende eeuw opdook in Neurenberg en niets van de realiteit bleek te weten. Een heel eigen opvoeding zal Kaspar klaar stomen voor het moment dat de bunker voor hem open zal gaan. Maar Malila is er ook nog. Op het moment dat ze begint door te krijgen wat Gerard uiteindelijk voor ogen heeft, blijkt ze slimmer te zijn dan hij dacht.

Het verhaal wordt wisselend verteld door Gerard, Kaspar en Malila. Het is een verbijsterend verhaal, dat qua sfeer doet denken aan ‘De engelenmaker’ van Stefan Brijs, maar er wordt niet hetzelfde verhaal vertelt. De hoofdpersoon is bij allebei de verhalen een megalomane geleerde die meent de wereld naar zijn hand te kunnen zetten, iets dat eigenlijk best zou kunnen gebeuren. Of hebben wij alles onder controle?
Het is een vlot verteld spannend verhaal dat vooral over het fenomeen ’kelderkind’ gaat, hetgeen duidelijk blijkt uit de bibliografie die achter in het boek opgenomen is. Ook heeft de schrijver zich verdiept in Congolese vluchtelingen. Daarnaast lijkt het hoofdthema toch wel de overbevolking. Daarvoor immers zet de hoofdfiguur zich 100 procent in.

Debuutroman van de Vlaamse televisiemaker, theaterdirecteur, dichter en succesvol kinderboekenschrijver.

ISBN 9789460011993 | Paperback | 174 pagina's | Uitgeverij Vrijdag | mei 2013

© Marjo, 05 februari 2014